Zobrazit příspěvky: Doporučované Všechny podle vláken Všechny podle času

M67i56r31o45s42l51a57v 16B14u63č58e25k 6493493591524

Normalizace je, když se zcela nenormální jevy - Za normální vyhlásí a vznikne z toho norma. Ti skutečně normální sdělí, že jde o absolutní blbost ! Jsou považováni za nenormální a různými prostředky - jsou onormalizováváni. Vznikne neuvěřitelný kopec volovin a pojmů. Demokratický socialismus, vláda dělnické třídy, (která nikdy nevládla), pracující inteligence – asi předpoklad, že další nepracuje vůbec), objeví se i komunista – člověk zvláštního ražení ...

Nade vším dohlíží generální tajemník ÚV KSČ i prezident ČSSR – Tváří se jako jeden muž! Stranickost předbíhá odbornost, důležitý předpoklad je vztah k Čukotce, později k r. 1968. PS stojí zády k hranicím a střílí na nepřítele civilistu, který mazaně prostupuje z vnitrozemí! Drtivá část národa celou komedii pochopí, kráčí s transparenty na 1 Máje – Posléze podobizny opřou o zeď krčmy a nadávají na komunisty. Další se jimi přímo stávají, aby režim rozložili zevnitř !

Do toho všeho hraje hudba, i káva se sladí a každému ptáčkovi je připomínáno – Kde své hnízdo má! Nakonec to dojde tak daleko, že sami představitelé dojdou k závěru, že už je to fakt Nenormální! Odevzdají moc a lidé jsou tam, kde měli být. Ve stavu přirozeném – Svobodni. No zase nečekaný problém ! Mnozí zjišťují, že současný, normální stav – Je nenormální ! Žádají to zažité, bývalé - Obnovu Normy. Jakkoliv mi to přijde nenormální - normální to opět je! Nejviditelnější představitelé dělají vše proto, aby se onen Stud vůbec nemusel dostavovat ! Pravím, že ta normalizace se docela zdařila ... :-)

+10/0
doporučit
9.10.2019 19:20

J41a86n 26R90á48ž 1789883664960

Hodnotit období před rokem 1989 je velice problematické a obávám se, že jen velice málo historiků, kteří to období na vlastní kůži nezažili,je toho schopno. Já zažil padesátá léta se vším, co tuto dobu charakterizovalo. Tátu hned v devětačtyřicátém poslali do TNP, vystěhovali nás z vily v prestižním čtvrti do části Brna, které se dnes říká "Brněnský Bronx a bratr byl po vyloučení z VŠ "odvelen" na uran do Abertam. A velice mne štve,když různí rozumbradové nazývají dobu po roce 1968 "normalizačním peklem", aniž by věděli, o čem mluví, protože když nezažili padesátá léta na vlastní kůži, tak si neumí představit velký rozdíl mezi normalizací a skutečným peklem padesátých let, čili doby která se tak moc nelišila od dob Protektorátu.

Je dost lidí, kteří se dovedou o "rozumbradech" hodnotících dobu před rokem 1989 vyjádřit rozumně: Např. " Ten odlišný pohled na minulé události je dán tím, že si někteří lidé uvědomili svou tehdejší naivitu. K tomu lze jen dodat, že ti, kteří si to jsou schopni připustit, nepotřebují chodit se někam vyřvávat a nikomu nic nevyčítají" (Ivan Hofman) nebo "Myslím, že dnešní společnost nepardonuje normalizaci, ale má těch nablblých antikomunistických řečí už plné břicho. Ti, co se nás snaží „debolševizovat“, činí tak přesně „bolševickým“ způsobem, včetně zavádění starých normalizačních praktik , že stát bude například určovat, co je pravda. Mám za to, že lidé dnes už soudí minulé období méně podle řečí, a více podle skutků" (Jan Schneider, signatář Charty 77) A s těmito slovy se naprosto ztotožňuji.

PS. Vyčítat Gottovi že podepsal Antichartu je stejná pitomost, jako vyčítat významnému vědci, že vstoupil do KSČ, protože kdyby nevstoupil, pracoval by v kotelně a ne úspěšně ve vědecké laboratoři. Proč například nesoudí Gotta dnes Marta Kubišová nebo Hana Hegerová, ale dovolí si to normalizační kádr Halík? Odpověď na tuto otázku je hodně vypovídající.

+10/0
doporučit
9.10.2019 19:18
Foto

J90a15n 33H66o69r96n78í65k 6293957255867

Pěkně napsáno R^.

Nevím, přijde mi, že otázka není položena úplně dobře. Člověk by se s tím měl nějak vyrovnat, nějak si to vyříkat hlavně sám se sebou. Protože těch, co z toho sajrajtu mohli odejít se vztyčenou hlavou, těch bylo fakt málo. To bylo dáno tím, že ten systém hrál přesilovku a kdo se mu chtěl postavit, musel počítat s tím, že bude hodně obětovat. A ani si nebude moc sám rozmyslet, co obětuje a co ne. Tak jsme drželi hubu a krok.

To, že jsme v těch plívách museli žít, já osobně neházím na nikoho. Na každý pád si moc dobře pamatuju, co to bylo za ohyzdnou dobu a jsem rád, že už je to pryč a fakt bych nerad, aby se to vrátilo.

+9/0
doporučit
10.10.2019 0:16

O66t71o 33J74u41r31n71e70č24k45a 2563590781703

V Německu denacifikace příliš neproběhla. Je známo, jak se soudy kroutili při odsuzování, kolik soudců a právníků bylo ještě v 60 letech s minulostí v NSDAP. Na jedné straně se podařilo vnést pocit věčné viny do hlav Němců, kteří s tím neměli nic společného, což má své katastrofické důsledky i dnes v podobě strachu vzepřít se například islamizaci Německa, na druhé straně se příliš nedařilo odsuzovat a odstraňovat z funkcí skutečné viníky.

Jinak Vonka atd.. No jo, byli oběti systému. A v Americe nebyly? Myslíte že v dnešním režimu neexistují oběti? Možná je takovou obětí Kramný. A možná někdo jiný. Za což například já nesu asi takovou vinu, jako nesl vinu za Vonku nějaký dělník ze 70 let.

Prostě jak říká klasik "Stát je organizované násilí" a má oběti. Nevím, proč by se za ty oběti měli cítit zodpovědní nebo dokonce viní běžní občané, kteří žijí svůj život a nikomu nic nedělají.

Námitka, že zodpovědnost měli, protože proti režimu nevystoupili mi přijde asi tak logická, jako vinit nějakého středověkého sedláka z čarodějnických procesů jen proto, že ve své době nebojoval proti církvi.

Ale aby bylo jasno, já neříkám že ten režim byl nejlepší možný, dokonce ani to, že byl dobrý. Já říkám, že lidi se za něj nemusí cítit nijak vinni, beztak všechny ty ideologické nesmysly tehdy nainstalovali stejní lidé, jako je instalují dnes. Oni si prostě nemůžou pomoc - chtějí tak moc polepšit svět, že to čas od času dopadne špatně.

Říkám že období normalizace mělo svoje oběti a svoje viníky, ale stále si myslím, že to má každá doba. Některá víc, jiné méně a normalizace prostě nepatřila mezi ty nejhorší. Čímž neříkám, že nebyly oběti.

Ale kdo se chce mrskat, ať se mrská, ať do toho ale netahá ostatní.

+12/−2
doporučit
9.10.2019 18:46

J30a82n 79P83a87v66l63í48k 2517452335481

Za normalizaci se stydět můžeme těžko. Tu k nám přivedly tanky a tehdejší reprezentanti, kteří podepsali okupaci. Za ty bychom se stydět měli. A dále každý by se měl stydět za svá selhání. Co je ovšem aktuální, měli bychom se hluboce stydět za současnou normalizaci, kterou nepodporují žádné tanky, pouze nebetyčná hloupost na jedné straně, a probuzené tendence k podlézání, servilitě a vyčúranosti mnohých na straně druhé.

+7/0
doporučit
10.10.2019 6:18

J43a66n 78Š58v29a53d44l64e74n25k92a 9254169570

Nemyslím si, že přímo stydět. Ale je třeba říci, že to byl stále totalitní režim. Nijak si to období neidealizovat. Bohužel mám pocit, jako kdyby se části národa po tom režimu stýskalo, a tak nám ho tu znovu zavádějí. Pracovní název pro ně mám národně socialistická fronta. To když na stejné straně bojují údajný pravičák Klaus, KSČM, šiřitelé ruské i čínské propagandy, Zeman, Agrofert i se svou politickou odnoží a mnozí další. Je to docela velká síla a postupný návrat starých pořádků už je znát. Ale zdaleka v tom nejsme sami - ten problém mají skoro všechny postkomunistické země. Čím více na východ, tím zřetelnější je tam autoritářský režim (s některými výjimkami).

+7/0
doporučit
9.10.2019 22:57

K94l82á54r58a 72T86r98n75k94o85v45á 3174579324289

Vedle Wonky, v podstatě umučili ještě Jana Patočku.

+5/0
doporučit
10.10.2019 15:37

P30e86t50r 91O86m15e90l64k26a 6125259245

Pane Kvapile, naprostý souhlas.R^

+5/−1
doporučit
9.10.2019 18:37

M95i15l88a63n 76Š39ť49a67s65t95n85ý 8598602445897

R^ Souhlas. V diskusi s autorem inkriminovaného článku jsem se snažil mu něco podobného sdělit (marně). Můj závěrečný příspěvek v této diskusi asi zanikl, tak ho tady ještě zopakuji:

"Základem ovšem zůstává to, co zde pořád tvrdím, že tady vůbec nemusely být žádné stinné stránky předlistopadového režimu, kdyby otěže nepřevzali komunisté. A tvrdit, že to nebylo tak hrozné je jen takové plané utěšování."

+4/0
doporučit
10.10.2019 12:57

J82i71ř83í 45K85i42n56d94l 2168737233707

Rozhodně má. Stejně jako Němci za nacismus.

+8/−5
doporučit
9.10.2019 20:17
Foto

J22i14ř27í 38T56u57r72n12e70r 8158311675773

Vlastně jenom jinými slovy vyjádřím to, co jste vyjádřil v článku vy. Sebereflexe národa není ničím jiným než souborem sebereflexí každého jedince.

Karel Gott tu sebereflexi neudělal stejně jako ji neudělalo mnoho jiných, známých i bezejmenných. Pokud se KG nepostavil ke stinným stránkám své kariéry, jsou věty jako "rozdával jsem radost" prázdnou frází.

Nutno říci, že mé generaci a všem mladším se to říká snadněji. V roce 1989 mi bylo 24 studoval jsem a aktivně jsem se bouřil proti režimu. Měl jsem ovšem velmi málo zodpovědnosti, neměl jsem rodinu a režim již chcípal na oubytě. Na druhou stranu nesloužil jsem v pohotovostním pluku a nevstoupil jsem v roce 1988 do KSČ.

Nemá smysl nikoho soudit za to, že něco nedělal, a nemá smysl soudit někoho, když nikoho nepoškodil. Je ovšem absurdní oslavovat pasivitu a zbabělost. Oslavovat se má statečnost a zásadovost, a to tím spíše, když ji někdo prokázal v době, kdy to vůbec nebylo samozřejmé.

+5/−2
doporučit
9.10.2019 19:02

J18o63s61e33f 10M89e41r51u24n17k91a 6412650383807

Pane, ono je to složité. Ryba smrdí od hlavy. Nesmírně jednotný národ byl krutě postižen zradou Dubčeka a spol. Začalo to moskevským protokolem - ale dobře, zde byl nátlak a možná šlo i o život. Následovala série ústupků, která se měnila ve zradu, což vyvrcholilo v srpnu 1969. Lidé se přizpůsobili jako za Protektorátu. Něco jiného říkali nahlas, něco jiného si mysleli, utíkali ke svým rodinám a na své chalupy či chaty.

Každý to měl jinak. Myslím ale, že kromě skalních či kariérních komunistů se většina lidí stydět nemusí. Život máme jen jeden, a každý měl právo prožít ho co nejlépe, i v době normalizace. Teď jsem si uvědomil, že jsem neuvedl poměrně malé procento lidí, kteří nebyli třeba ani komunisté, ale stydět by se měli. Jsou to ti, kteří dělali s okupanty kšefty a holky, které hezkým sovětským vojákům, bohužel, třeba za nějakou výhodu - prostě daly....

+2/0
doporučit
10.10.2019 5:27

J49i19ř82í 89Ř62e68z37n63í47k 4672392123865

jde o to, co se pod normalizací myslí. Poprvé toto slovíčko použil ve vztahu na poměry k Československu Eduard Goldstuecker, když hovořil o stavu, který se vytvořil na počátku února 1968 po vydání staronového orgánu Svazu spisovatelů Listy. No ale pokud mám považovat za normální o měsíc později Provolání tvůrčích svazů k výročí února 1948, tak to tehdy musel uvítat nový první tajemník ÚV KSS Vasil Bilak.

Tak za tuto normalizaci se snad stydět nemusíme, ne?

+2/0
doporučit
9.10.2019 18:24
Foto

N42a28ď77a 50D25u67b77c77o93v70á 7155820814295

Kdo je obyčejný člověk..

+1/−1
doporučit
9.10.2019 18:47

Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz