Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

 0
Jste přihlášen jako


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.

Zbývá 2000 znaků nebo 10 odstavců.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

H39a13n90a 46V27l43k53o41v72á 9575354742744

A co teprve když si na streamu pustíte "Laviho" nebo Lajnu....

To se vám asi dostaví infarkt....

0/0
23.4.2019 21:16

J13a83r75o33s42l89a76v 49K90v26a49p85i78l 9436656304513

Proč by se mi měl dostavit infarkt? To spíš vy byste se měla uklidnit, aby se vám nic nepřihodilo. Já to tak neprožívám.

A co je to za formulace - dostaví se infarkt?

0/0
24.4.2019 15:07

V53o98k53o17u50n 59V95l61a69d37i25m19i50r 8482488209798

Kazdy narod vidi svet tak, jak ho reprezentuji jeho reprezentanti. A ten narod je posuzovan nejen pdle jeho sportovcu, ale hlavne podle jeho vrcholnych politiku.

A vsem je jasne ze ten pan co sedi na Hradcanech ma na svetelne roky daleko do takoveho Richarda von Weizsäckera.

+1/0
20.4.2019 21:42

J10a84r63o39s96l61a63v 98K29v77a56p73i97l 9166366824263

Děkuji. Nejsem si však jistý, jestli nás posuzují hlavně podle vrcholných politiků. Mám pocit, že většinu lidí na světě naši vrcholní politici vůbec nezajímají. Pokud mají o naší zemi nějakou představu, pak buď nějakou povrchní, nebo takovou, která se váže na ojedinělou náhodnou zkušenost.

0/0
23.4.2019 7:39
Foto

L40i53b39u75š78e 34P49a26l52k39o56v22á 5701693917279

R^kdo cestuje si uvědomuje, jak za hranicemi o nás vědí málo-kdysi jsem napsala knížku o tom jak nás posuzují turisté kteří sem přijedou-přímo podle skutečnosti co jsem od nich během dlouholeté práce průvodkyně vyslechla-nebylo to vždy příjemné a lichotivé-dík za skvělou úvahu-s chutí jsem si to přečetla dáváte hodně podnětů k přemýšleníR^

+2/0
19.4.2019 20:29

J81a41r76o42s73l89a68v 55K54v85a60p76i83l 9226626264133

Děkuji. Chtěl jsem právě upozornit na to, jak kontrastuje naše vidění "o vlastní důležitosti" s tím, jak nás vnímají ve světě.

+1/0
20.4.2019 7:15
Foto

L23i65b31u78š36e 70P19a83l14k57o45v20á 5681713647859

párkrát jsem ti dělal v tomhle ohledu osvětu ale většina reakcí byla že asi nenávidím svůj vlastní národ a měla bych se odstěhovat;-) česká klasika-místo sebereflexe jednostranné odsouzení

0/0
20.4.2019 13:52

J14a15r88o54s50l48a97v 79K49v16a32p78i63l 9646756544443

Teď nějak nekapíruji?

0/0
23.4.2019 21:12
Foto

L59i53b65u77š61e 60P61a50l71k64o15v64á 5971193747909

omlouvám se psala jsem to v rychlosti-chtěla jsem říct, že občas jsem tu napsala blog o tom, jak nelichotivě nás vidí zahraniční turisté ale někteří diskutéři mě začali slovně napadat, jako by ta kritika pocházel od mě a ne jen zprostředkovaně od jiných- že aso nemám ráda svůj národ když o něm píšu tak kriticky a že se mám teda odstěhovat když se mi tu nelíbí,

0/0
23.4.2019 21:19

J14a28r35o57s21l24a68v 24L81i80m56a 1305127611

I kdyz nejsem filozof, pridam svuj nazor na vas clanek, pane Kvapile. Moje zivotni draha mne naucila jednu moudrost, kterou se snazim poukazat v diskuzich.

Tato moudrost mi rika "bud silnym JEDINCEM", ktery dovede SAM si poradit s zivotem pri vyuziti moznosti okolniho sveta.

Mnoho ceskych osobnosti byli take JEDINCI, kteri svuj zivot meli v rukou a dokazali to svoje "JA" uplatnit ve vysoke mire. Bata, Skoda, Krizik, ale i Palacky, Masaryk a Borovsky. Z zen Ema Destinova a Bozena Nemcova jsou temi ceskymi vzory, kteri byli silni jedinci. Dale neni nutno rozvadet.

Jen je zajimave a tim chci poukazat na okamzik, kdy jsem tu moudrost zacal vnimat. Privedli me k tomu slova jedne pisne, ktera presne ukazuje na silu a moznost kazdeho obcana se stat osobnosti. Sammy Davis Junior se svou interpretaci pisne "I've Gotta Be Me". (musim byt sam sebou) mi tu moudrost prednesl.

Cesi by se meli podle teto pisne take ucit.

+2/0
19.4.2019 19:21

J34a92r79o43s24l37a15v 42K47v37a36p93i87l 9976356244443

Můj text není určen jen pro filozofy a ani neměl být nějakým filozofickým pojednáním. Spíš jsem se pokusil dát podněty k zamyšlení, což jste udělal. Umět si poradit se životem a využít možností, které okolní svět nabízí, je jistě dobré. Z těch osobností, které jste vyjmenoval, mi tam příliš nesedí Božena Němcová. Byla velmi inteligentní, literárně nadaná, ale nevím, jestli si skutečně dokázala poradit se svým životem. Na druhé straně žila v době, která ženám s tvůrčími uměleckými ambicemi příliš nepřála.

Být sám sebou je postulát, kterému je správné vyhovět. Otázkou však zůstává, jestli člověk ví, co to znamená v každé konkrétní situaci?

0/0
20.4.2019 7:35

J51a34r69o87s72l71a36v 18L11i42m51a 1185477771

Pane Kvapile. Vase posledni veta je ta uvaha, ktera je podkladem sily toho jedince. Neuspech je soucasti zivota. Silny jedinec to musi znat. Proto jeho rozhodnuti "v kazde konkretni situaci" je jen jeho a muze mu prinest i neuspech.

Jmena ceskych osobnosti jsem vybral namatkou. Moc jsem nepremyslel nad zivotni drahou kazdeho. Musim se priznat k myslence dat mezi tyto osobnosti i jmena zaporna a odpozujici. (Gottwald, Slansky a pod). Protoze osobnost nemusi byt jen se spravnym a dobrym myslenim.

Dekuji za diskuzi. Preji hezke velikonoce a bohatou "mrskacku"!!!!

0/0
20.4.2019 16:07

M80i93r50o61s53l39a14v 38B40u76č75e23k 6913203821864

Jsem přesvědčen, že žijeme v zajímavé době rozporů. Doba skutečné hojnosti a životní úrovně - Vykoupena pádem hodnot. Podobná situaci v Řecku, kdy byl zatčen majitel restaurace, který finančně podváděl. Hosté povstali a jali se kavárníka ochraňovat! Je to Celebrita, oblíben! Pokud tak koná "Běžný člověk", jistě špatné,m nicméně dá se to chápat ...

Já mám návrh na zařazení GENo fondíka ! Fridrich Engels má své dílo = Podíl práce na polidštění opice. Díl druhý ! = Podíl Moci a Agrofertu na odlidštění člověka ! Zde také, povstávají lidé k ochraně Celebrity - dokonce i Hradní páni ! ... :-)

+1/0
19.4.2019 13:42

J74a35r83o54s41l85a59v 36K64v15a16p71i86l 9296146104943

Když se na to podíváme z hlediska odlidštění jedince, tak to začalo někdy v dobách reformátorů Luthera, Husa, Kalvína a Viklefa, kteří, aniž si to možná uvědomovali, připravovali půdu novým společenským a ekonomickým vztahů, totiž kapitalismu. V té době se člověk začal odcizovat "přirozenému" řádu věcí, protože se začal odcizovat půdě, která ho "živila". To je samozřejmě pouze jedno hledisko, ale dost podstatné.

Jinak moc odlidšťuje vždy. A situace, kdy tolik lidí podporuje evidentně velice kontroverzního člověka a jeho impérium Agrofert, jakož i kontroverzního prezidenta, je přímo vykloubená.

0/0
20.4.2019 8:01
Foto

F28r88a25n17t14i84š61e90k 22K29š40í56r 2959946235

Tohle je čistě intelektuální téma. Intelektuál musí být oddaný pravdě, bez ohledu na to, jestli se to z krátkodobého pohledu vyplatí. Proto je pravdou, že elita nemůže být tvořená jen ze slavných osob, jejichž sláva je poplatná krátkému časovému úseku.

Na druhou stranu potřeba elit je velmi důležitá, protože lidé potřebují vzory pro své jednání a pro svůj život. Dnes jsou nám elity předkládané prostřednictvím masmédií ve formě celebrit z bulvárů, nebo různí zbohatlíci a politici. To ale žádné elity nejsou. Tak jak musí být intelektuál oddaný pravdě, tak lidé co patří k přirozené elitě musí ctít závazky, které daleko přesahují je samotné a jejich rodiny. Čím jsou úspěšnější jako podnikatelé a profesionálové a čím víc jsou ostatními vnímaní jako úspěšní, tím je důležitější, aby šli ostatním příkladem: aby se snažili žít na co nejvyšší morální úrovni. To znamená přijmout jako svou povinnost – jako svou čestnou povinnost – otevřenou, hrdou a co nejštědřejší podporu hodnot, o kterých si myslí, že jsou správné a opravdové. Jako protihodnotu získají intelektuální inspiraci, oživení a sílu, a taky vědomí, že na ně bude vždy pamatováno jako na významnou osobnost, která se povznesla nad masy a učinila nesmazatelný příspěvek ve prospěch lidstva.

+2/0
19.4.2019 13:00
Foto

M26i90r58k64a 43P21a92n36t61l63í12k26o73v98á 2323684881563

Souhlasím. Jestli je někdo skutečná elita - anebo není - bezpečně prověří čas. (Ii když se toho možná my sami nedožijeme). :-/

+1/0
19.4.2019 13:17

J19a90r24o64s96l58a27v 79K68v78a94p47i17l 9336586204753

Nemyslím si, že jsem zpracoval čistě intelektuální téma. S tím, co jste napsal ve druhém odstavci teoreticky souhlasím, ale jak se to shoduje s realitou, je zase něco jiného.

Formulujete několik postulátů, které rozvíjíte: intelektuál musí být oddaný pravdě; elita musí ctít závazky; úspěšní musí jít příkladem ostatním; úspěšní musí podporovat hodnoty, které považují za opravdové. Přitom interpretujete tyto požadavky jako imperativy, problém však je, že to ti intelektuálové, elity a úspěšní ve skutečnosti dělat nemusí a často také nedělají.

To je podle mého problém vašeho myšlení. Uvažujete o věcech jaksi v ideálním stavu, ve kterém se ale ani náhodou nenacházejí.

0/0
20.4.2019 8:40
Foto

F73r12a22n51t40i84š76e31k 80K51š30í59r 2739476305

Ano, ti lidé to nemusí dělat, pak se ale nestanou těmi přirozenými elitami, ze kterých by si ostatní mohli brát ty správné vzorce chování.

A malé upozornění, co kdybyste neřešil problém mého myšlení, protože se mýlíte. Nikdy o ideálních stavech neuvažuji, jen se snažím, při hodnocení toho jak lidé jednají, mít na paměti základní etické principy. Jednoduše řečeno co je dobrovolné považuji za dobré, co je donucené považuji za špatné.

0/0
20.4.2019 17:27

J18a86r16o48s14l34a75v 92K66v83a92p23i66l 9826686644183

Aha, tak vy o ideálních stavech nikdy neuvažujete, a zároveň uvádíte - "co je dobrovolné, považuji za dobré, co je donucené, považuji za špatné". To je ale přímo ukázka uvažování o ideálních stavech. Mnohé z toho, co lidé dělají takzvaně dobrovolně, je výsledkem něčí předcházející manipulace (ta je navíc mnohem záludnější než donucení).

0/0
23.4.2019 9:54
Foto

A50d49a21m 91C25h53a95d49i83m79a 3294370465

Zajímavá a (trochu) provokativní úvaha.

Karma.

+2/0
19.4.2019 12:57

J37a48r28o30s98l86a24v 70K14v37a69p77i45l 9586726104833

Provokativní úvahy jsou moje "specializace". ;-)

+1/0
20.4.2019 9:01

M18a23r68e61k 94T65r96i79z95u93l90j93a17k 8840916237467

Velmi dobrá úvaha. Kunderovo šťouchnutí je dost provokativní, ale je v určitém smyslu hodně přesně cílené a má něco do sebe

Národ je natolik velký, nakolik má k velikosti odvahu. Nejde přitom o odvahu k územním výbojům, ale o odvahu přijmout a důsledně se držet základních civilizačních norem. (Např lidská svoboda a důstojnost, úcta k životu ve všech stádiích, od nenarozeného dítěte v těle matky až po lidi ve vysokém věku, etické a mravní normy, právo, duchovní a kulturní hodnoty, atd.) Možná jako součet odvahy dostatečného počtu přesvědčených občanů... To se velice týká i takzvaných celebrit, sportovních hvězd, umělců známých i neznámých a rozhodně by se to mělo týkat elit, včetně politických. Pak může být v národně nějaká souhra a konzistence.

Velký, početný národ obývající rozsáhlé území může být v tomto smyslu malý a ubohý. A naopak i malý národ může být v tomto smyslu velký.

+6/0
19.4.2019 12:05

J56a55r85o27s63l47a64v 31K35v77a17p64i54l 9746596894213

Národ je natolik velký, nakolik má k velikosti odvahu - s tím souhlasím, jakož i se vším, co jste napsal v druhém odstavci. Pokud jde o ty početné národy a to, že mohou být malé a ubohé. Ve velkém národě je mnoho malých lidí a hlupáků, ale zároveň relativně velkých a vynikajících lidí. Řekl bych, že poměr mezi skvělými a hlupáky je v každém národě zhruba stejný. Teď jde o to, jaké je společenské prostředí a klima v tom kterém státě.

Názorně je to vidět na historii Ruska a USA. Rusko mělo vždy spoustu skvělých umělců, vědců atd. a zároveň spoustu malých lidiček, jejichž život neměl v očích "elit" žádnou hodnotu, ač mezi nimi bylo třeba i mnoho velmi moudrých lidí. Jenže dějiny Ruska jsou dějinami násilí a útlaku, takže se potenciál lidí nikdy nemohl tak rozvinout. Na druhé straně obyvatelstvo USA se z velké části rekrutovalo z různých desperátů a dobrodruhů a těch, kteří doma třeli bídu a v Novém světě hledali šanci. Jelikož však USA vznikly (přes všechny excesy s otroctvím a genocidou indiánů) jako demokratická země, společenské klima tam bylo příznivé, a tak se tam stahovali také vynikající lidé z celého světa, kteří se doma v despociích nemohli uplatnit, nebo jim dokonce hrozila smrt. To všechno vedlo k tomu, že se z USA stala první velmoc světa.

Malý národ může mýt velký. Myslíte v tom duchu, jak napsal Svatopluk Čech v básni Dosti nás? Jen v srdci zápal, chrabrost bohatýrů, / a budem vojsko netušených sil! / Sláb jenom ten, kdo ztratil v sebe víru, / a malý ten, kdo zná jen malý cíl. ;-)

+1/0
20.4.2019 9:25
Foto

R78a45d29k33a 68K86i33e64l12b16e27r75g23e42r61o92v53á 6453357530374

Je to tak. A to to tu mám strašně ráda a čím dál víc mě mrzí, kolik jsem ve znalostech naší země a jejích koutů toho ještě nestihla a dlužím. Ta věta o Praze, která je někde mezi Ruskem a Německem, je dobré ji vidět, je přesná, sice lakonická a tvrdá, ale pravdivá. Platí i opačně, například zcela upřímně - jak mnoho spisovatelů známe dobře z jiných zemí? Většinou se učí jen opravdová špička z každého období. To o těch našich ale platí také. Zkusím říct, že bych proto trvala na dobrém udržování několika jmen, i v tom můžu být naivní. Hašek, Čapek, Komenský, ne tolik náš Kafka, Dvořák... no...a samozřejmě muž novodobé historieV;-)jako jeho tradiční podpis. Kamenování za nedostatečný seznam přijímám.:-)

+4/0
19.4.2019 11:58

J32a94r15o23s39l43a70v 12K88v39a45p28i57l 9936806434103

Také to tady mám rád, ale zase jsem nežil nikde jinde. Můj text byl zaměřený proti zahleděnosti do sebe, k čemuž patří i to, že je spousta zemí a lidí v nich žijících, o kterých nevím zhola nic.

Udržování jmen, která jste zmínila i nezmínila - to je trochu problematické. Umělé udržování nikam nevede. Ti lidé a jejich díla zůstanou v povědomosti, pokud z nich současní intelektuálové a umělci mohou a dovedou čerpat. Pokud ne, upadnou tak jako tak časem v zapomnění.

0/0
20.4.2019 9:35
Foto

M37i32r26k40a 39P81a62n24t18l11í93k31o91v81á 2163544841353

"Lidská sláva - polní tráva..." Nevím, pro koho je důležitá, nejvíc asi pro ty, co o ni usilují. Lidí, kteří dosáhli mimořádných úspěchů v některém oboru lidské činnosti, si opravdu velmi vážím, ale jejich světový věhlas nepovažuji za až tak důležitý. Pro občana ČR je důležitější než sláva a věhlas nějakého spoluobčana, aby se ve své zemi cítil dobře - svobodně, aby se v ní dovolal práva, měl práci, která ho baví, aby jí uživil rodinu, aby dětem mohl dopřát vzdělání a aby se po naplnění svého života dožil klidného stáří. Já osobně bych v nějakém německém, anebo jiném soustátí, kde bych se cítila občankou druhé kategorie, žít nechtěla. Doma je doma. R^:-)

+3/0
19.4.2019 11:56
Foto

J18i96ř37í 63J72i93r31o41u14d38e46k 8766249144984

R^

0/0
19.4.2019 12:31
Foto

A71d11a34m 26C14h15a64d74i41m75a 3284610105

Víceméně souhlasím..jen mě zarazila zmínka o ''občance druhé kategorie''. Proč byste se tak cítila? Cítíte se něco méně než Němci? Já takový pocit tedy nemám.

+3/0
19.4.2019 13:00
Foto

M93i17r52k46a 50P48a94n17t91l40í94k62o67v45á 2603314201793

A Vy si fakt myslíte, že pokud existují v nějakém soustátí - např. federaci, státy různých národností, že se občané různých národností nevyvyšují nad ty druhé? Úředně jistě ne, ale skrytě? A odpověď na Vaši otázku: Já se necítím méně než Němci - a to v žádném případě. Záleží ale na tom jak to vidí oni. :-/

+1/0
19.4.2019 13:34

L64a27d17i87s82l44a52v60a 19Š14i90n72d87l41e27r12o78v14á 6439380330761

Víte, není nás moc, jsme nevelká země, ale nemusíme z toho mít komplex, máme své slavné a světoznámé rodáky, namátkou pan akademik Otto Wichterle, světově proslulý vědec, v oblasti hudby je to Leoš Janáček, pan Kundera sice přijal cizí občanství,ale byl náš rodák, vzpomeňme malíře a ilustrátora světového významu - Františka Kupku,,do sportu se nepouštím, to není moje parketa. Mám docela slušně nacestováno a věřte,že velmi často na dotaz odkud jsem, po odpovědi , že z České republiky, úsměvy a odpovědi, že naše Praha je krásná. No a jednou na koncertě v Samper opeře v Drážďanech po Suitě z opery Liška Bystrouška od Leoše Janáčka, kterou zahrála Česká Filharmonie s panem dirigentem Bělohlávkem, to povstal celý sál a potlesk a ovace nebraly konce...Tenkrát mi i slzy tekly a byla jsem docela pyšná, že jsem Češka.Ano, není nás moc, ale i světoznámé osobnosti se u nás narodily.

+2/0
19.4.2019 14:28

D59a75n93a 42T84e18n51z95l39e79r 5540182815443

Proč? Proč záleží na tom, jak to vidí oni? Víte, že v každém státě žijí stejní lidé? A že část z nich vás bude považovat za póvl nezávisle na národnosti?

+1/0
19.4.2019 14:47
Foto

A76d98a64m 63C16h94a44d97i86m48a 3324740365

Myslím, že jsou příklady, kdy státy s více-národnostním složením fungují špatně, stejně tak jsou ale i příklady, kde to funguje dobře (Švýcarsko). S Němci jsme tak nějak žili pohromadě už někdy zhruba od 11. století. A bylo to celkem dobré soužití, které bohužel skončilo tragicky 2. světovou válkou. Určitá národnostní pnutí jistě byla - ale obecně klady, dle mého názoru, převažovaly nad zápory. Symbióza německého smyslu pro pořádek, kultivovanost, efektivitu... s českou šikovností, kutilstvím, vynalézavostí...občas plodila i dobré ovoce..

Dle mého to tedy spíše závisí na tom, na čem je takový složený stát postaven a jak je veden a reprezentován - tedy na ústavě a zákonech, politické reprezentaci apod. Tzv. národnostní stát není jediná funkční varianta.

+3/0
19.4.2019 14:54
Foto

M27i58r52k15a 45P35a92n40t33l32í67k58o28v33á 2943494751573

Bohužel - ale zrovna s těmi Němci máme velmi špatné zkušenosti. :-/Podle mne je rozhodně lepší, když jsme sami. To je zrovna tak, jako když v jednom domě )s jedním vchodem bydlí dvě rodiny). Za nějakou dobu přijdou zákonitě nějaké rozpory - pnutí. A když bydlí každá zvlášť, jsou v pohodě... Kdo to zažil, ví své. I ti Slováci chtěli být sami - a naše vztahy s nimi s nimi jsou dnes velmi dobré...

0/0
19.4.2019 15:11
Foto

A60d72a92m 95C68h65a38d67i23m56a 3644410955

Na tohle mám asi malinko jiný názor (velmi špatné zkušenosti)...nicméně je fakt, že ani dnes si objektivně nežijeme zas tak špatně. :-)

+1/0
19.4.2019 15:37

L54e46o85n76a 69B21l31a11h12o46v18á 5830689409413

Objektivně si nežijeme špatně, ale kdybychom po válce nevyhnali tři miliony českých Němců, a dál by fungovaly tzv. bohaté Sudety, tedy nejprůmyslovější a nejbohatší část Československa, s největší pravděpodobností bychom žili mnohem lépe. Ne náhodou jsou dnes, 74 let od konce války, Sudety regiony s největší nezaměstnaností a největším počtem lidí v exekuci.

Největší "pnutí" mezi Čechy a Němci nastalo až po vzniku Československa, kdy se 3,5 milionu českých Němců ze dne na den ocitlo v úplně jiném státě a nikdo se jich na nic neptal. A čsl. vlády nedodržely sliby dané národnostním menšinám, především německé, ke kterým se v roce 1918 při vzniku Československa zavázaly, ačkoliv z Velké Británie putovaly do Prahy varovné depeše... Podrobně to popsal Pavel Kosatík v knize o Janu Masarykovi.

+2/0
19.4.2019 20:46

J48a45r25o73s90l98a56v 26K74v54a65p56i46l 9786966344263

Myslím, že to pořekadlo znělo: světská sláva - polní tráva, a to ve smyslu, že to skutečné se nachází v oblasti duchovní.

Píšete: "Lidí, kteří dosáhli mimořádných úspěchů v některém oboru lidské činnosti, si opravdu velmi vážím, ale jejich světový věhlas nepovažuji za až tak důležitý." V tom máte přece zjevný rozpor. Vy ho nevnímáte? Pokud ten úspěch neznamená světový věhlas (spíš bych řekl úspěch a uznání také ve světě), těžko jej lze považovat za mimořádný, ale spíš jen za regionální (provinciální). Nejlépe je to patrné v oblasti sportu. Je jistě úspěchem stát se mistrem republiky v nějakém sportu, ale když dotyčný mistr republiky neuspěje ve světové konkurenci, svědčí to o tom, že domácí úroveň toho sportu není velká.

A přesně z toho důvodu je světový úspěch jedinců, kteří jsou úspěšní doma, důležitý, ne-li podmínkou pro to, aby se lidé "ve své zemi cítil dobře - svobodně, aby se v ní dovolal práva, měl práci, která ho baví, aby jí uživil rodinu, aby dětem mohl dopřát vzdělání a aby se po naplnění svého života dožil klidného stáří", jak píšete.

Bez interakce se světem má společnost v malé zemi tendenci degradovat, velké země si do jisté míry "vystačí samy".

Kromě toho nedáváte pozor. Když jsem parafrázoval Kunderu, psal jsem, že národní obrození mělo smysl, pokud... tedy se to vztahovalo k době, kdy se čeští intelektuálové snažili probrat národ, který pozvolna začínal "splývat" s německým prostředím. Pokud by národní obrození neproběhlo, možná bychom na tom byli teď třeba tak, jak na tom jsou Lužičtí Srbové. Neřekl bych, že nějak trpí, a pokud trpěli, tak spíš vinou bolševismu v bývalé NDR. Tohle měl Kundera na mysli. Vaše obavy, že byste byla občankou druhé kategorie v německém soustátí, se vztahují až k pozdějšímu vývoji, kdy náš stát již existoval.

+1/0
20.4.2019 10:00

Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz