Sedm miliard poustevníků kontra Mít stále víc
Na počátku byla slova mít a být. Tedy v pravdě spousta slov německého a pak amerického psychologa, sociologa a humanistického filozofa Ericha Fromma srovnaných do knihy „Mít nebo být?“, v níž řešil otázku aktuálního odcizení člověka, způsobeného materialismem. Knihu jsem připomněl už ve svém nedávném textu. Filozof v ní rozdělil lidi na většinu, co žije v módu „mít“, tedy vlastnění, kdy jsou zpracováni konzumem a materialismem; a na zbytek žijící v módu “bytí“, a ti se soustředí jen na soulad se světem a nikoli na vlastnění a jsou také vnímaví. Fromm nabídl přerod lidí z módu mít k módu být cestou humanistického socialismu. Jakkoli Fromma obdivuji za to, že mi řadou svých myšlenek v lecčems otevřel oči, myslím, že se v této věci mýlil.
Je to vlastně hodně stará představa, že být bohatý a rozmnožovat majetek je nemravné a jaksi proti přirozenosti světa a že boháči jsou vesměs hlupáci, co nevidí nic jiného než svůj prospěch; naproti tomu, že je chudoba ctnostná a přirozená a chudí jsou ti chytří, kteří vidí krásy světa, znají pravý smysl života, jsou ušlechtilí a schopni lásky. Známe to z pohádek, kde zdánlivě hloupý chudý Honza vítězí nad zlovolnými boháči a nemravnými ale mocnými silami. Křesťanství se svým bohem, co je nekonečnou láskou a se svým příběhem Ježíše pracuje s podobnou konstrukcí. V tom případě není divu, že Fromm došel k názorům, jež s takovým uvažováním korespondují. Vedle Buddhy, Mistra Ekharta a Karla Marxe vycházel totiž i z myšlenek Ježíše.
Přemýšlejte ale se mnou. Jestli je hromadění majetku špatné, boháči jsou hlupáci a život v módu vlastnění morálně zavrženíhodný a žije v něm nicméně většina lidí, co zároveň touží po bohatství nebo ještě větším bohatství, musí být nějaká chyba v lidské podstatě. „Vy sám uvažujete v módu mít. A bohužel tenhle způsob uvažování předáváme mladým. Díky tomu dochází k drancování přírodních vyčerpatelných zdrojů. Drtivá většina chce mít a pokud možno čím dál víc. To je problém,“ napsal mi čtenář v diskuzi k už zmíněnému textu, který se zabýval mimo jiné otázkou růstu populace geometrickou řadou.
Odbočme na chvíli k Ježíšovi. Co nabízejí křesťané? Stačí uvěřit v Ježíše a i nejbědnější člověk bude žít věčně a blaženě v království nebeském. Povšimněte si – ne tady na zemi, ale až někdy v království nebeském. Pokud tomu zejména chudí věří, je to a vždycky bylo kromobyčejně výhodné pro hloupé zazobance zde na zemi, a to včetně katolické církevní honorace. Ale jak to? Copak majetní lidé nechtějí žít věčně v blaženosti? A proč chudí, co mají tu věčnost a blaženost de facto na dosah, chtějí v takové míře rovněž vlastnit jako ti bohatí? Komunisté slibovali dokonce ráj přímo na zemi a bez boha, ale někdy v mlhavém budoucnu. Chudí křesťané a všichni v totalitě pod ideou komunismu museli napřed makat a starat se, aby měli zítra co jíst, kde bydlet a co si obléci. Tady zkrátka něco nehraje.
Leda, že by to všechno bylo trochu jinak. Uznáme-li, že v módu vlastnění žije a uvažuje do jisté míry každý, věc je hned o něco jasnější. Připustíme-li pak, že v absolutním módu bytí prostě nelze žít, zase jsme o krůček blíž k objasnění záhady. Zkuste si to představit – jen tak se potloukat krajem, když má člověk hlad, něco si uloví, utrhne ze stromu nebo vyhrabe ze země, má-li žízeň, napije se z potoka nebo kaluže, pokud ho přepadne sexuální touha, pomiluje se s nejbližší osobou, co je na tom stejně, když je mu zima či chce spát, zavrtá se do nory a přečká ji a jinak jen vnímá krásy světa. Dost absurdní, že? Jenže vše nad to už spadá do módu mít a pak jde pouze o míru vlastnění, množství času a úsilí, co této oblasti ten který člověk věnuje. Nadměrná honba za vlastnictvím, neúměrný konzum a uctívání materiálních hodnot působí jistě lidstvu a planetě potíže. Kdo ale určí onu správnou míru?
Chyba je v tom, že vlastnění jako takovému (Ding an sich; řekl by Immanuel Kant) přisuzují mnozí filozofové, vědci, politici i aktivisté morální měřítka. Touha a potřeba vlastnit je totiž člověku přirozená a na vlastnění není nic špatného. Stejně není a priori dobré a záslužné nemít nic, žít ze dne na den a jenom vnímat krásy a zajímavosti světa. Špatné a nemravné mohou být jen cesty a způsoby, jak se kdo k vlastnictví dostane, udržuje ho a rozmnožuje. Špatná je i adorace majetku a peněz jako prostředků k získání majetku a k rozmařilému a plýtvavému životnímu stylu, neboť naplňuje podstatu hříchu modloslužebnictví (na pozici č. 2 ve starozákonním desateru). Také to skvěle objasnil Erich Fromm v knize „Budete jako bohové“.
Lidé nežijí v módu vlastnictví, protože si ho zlovolně nebo svévolně zvolili. Majetnický reflex mají konečně i mimina. To, že lidé jednají většinou konzumně, je logický následek vývoje a nemá smysl na to uplatňovat morální kritéria. Když někdo obdivuje, jak naši předci žili krásně v souladu s přírodou a v módu být, tak to jednak nikdy nebyla úplně pravda a jednak oni neměli příliš na výběr, protože nedisponovali našimi možnostmi a zdroji. Nyní se zdá, že my na výběr máme a jde jenom a jen o naše rozhodnutí. Ale je to optický klam. Ani my nemáme na výběr. Zkuste žít dnes v módu bytí. To by člověk musel být poustevník nebo aspoň bezdomovec. Kolik lidí může ale být poustevníky? Kdyby většina lidí chtěla žít poustevnicky, zakrátko by pomřeli mnozí hlady. A přeneseno do globálního měřítka je sedm miliard poustevníků nesmysl.
Uznáme-li tedy, že vlastnictví není z principu špatné, že člověk něco vlastnit musí, neboť v opačném případě nežije, přestaneme napravovat lidskou touhu po majetku a přestaneme napravovat svět. Každý takový pokus o nápravu skončil nějakou hrůzou a do katastrofy vyústí všechny další. Když se tedy pokusů o nápravu a změnu světa a lidí vzdáme, pak se můžeme soustředit na tvoření a na to, co se napravovat dá. A bude dobře na zemi (abych parafrázoval slova Karla IV. z filmu Noc na Karlštejně).
Jaroslav Kvapil
Pravda o Červené Karkulce
Je hrozné, jak se dneska v zájmu genderové i jiné korektnosti upravují literární díla klasiků. A považte, že dokonce i pohádky. Ještěže na to upozornila jistá učitelka češtiny a dala tím směr našemu vědeckému bádání.
Jaroslav Kvapil
Ježíš na krumpáči
Smrt čeká na všechny, ale v zařízeních, kde tráví své dny lidé na sklonku života, se připomíná naléhavěji než jinde. Následující příběh začíná v roce 1996 v Domově důchodců v Radkově Lhotě, kde je právě hodně živo.
Jaroslav Kvapil
Marie Kudeříková, zatvrzelá až k obdivuhodné statečnosti, popravená právě před 80 lety
Není dobré zlehčovat oběť kohokoli, kdo bojoval proti zlu. To se nám vždycky vymstí. Je ovšem tragicky absurdní, že nemálo z lidí, kteří proti jednomu zlu bojovali, posloužili v konečném důsledku třeba nevědomky jinému zlu.
Jaroslav Kvapil
Rok, kdy umřel vynálezce ostnatého drátu
(Povídka) Stojím před zchátralým nárožním činžákem, z kterého jsem odstartoval do života. Až po delším vyzvánění na kdovíkolikátý zvonek otvírá vchodové dveře starší muž a kupodivu přistoupí na mé přání se po domě rozhlédnout.
Jaroslav Kvapil
Ruský voják v zákopech bojuje… za vás za všechny?
Rajchlova demonstrace na pražském Václavském náměstí se maskovala za název „proti bídě“ a sám svolavatel se nejspíš moc snažil, aby uřezal co nejvíc proruských, proputinovských rohů trčících z davu... Všechny ale neuhlídal.
Další články autora |
Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie
Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...
Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka
Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...
Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další
Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...
Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů
Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...
Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné
Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...
Dvacetiletý řidič usnul a vyjel ze silnice na chodník, srazil čtyři chodce
V Kostelní Lhotě na Nymbursku vjel v neděli odpoledne řidič osobního auta na chodník, kde srazil...
Čínský prezident přiletěl na návštěvu Francie. „Vítali“ ho naštvaní Tibeťané
Do Paříže přiletěl čínský prezident Si Ťin-pching, který v pondělí zahájí dvoudenní státní návštěvu...
Stát pomocí AI zkouší šetřit práci úředníků. Propouštění nechystá
Umělá inteligence (AI) postupně získává své místo napříč resorty, kde zejména slouží k automatizaci...
Ukrajina je na ruskou letní ofenzívu připravená, zaútočí příští rok, míní USA
Sledujeme online Ukrajinská armáda je připravena zahájit v příštím roce další ofenzívu proti ruským okupačním silám....
- Počet článků 651
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1022x
https://kvaj.blogspot.com