Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Sedm miliard poustevníků kontra Mít stále víc

Následující text je polemikou s kritiky konzumní společnosti, totiž s názorovou konstrukcí, že je špatné a nemorální, když se lidé honí jenom za penězi a majetkem a že chtějí stále víc a co nejdřív, pokud možno hned.

Na počátku byla slova mít a být. Tedy v pravdě spousta slov německého a pak amerického psychologa, sociologa a humanistického filozofa Ericha Fromma srovnaných do knihy „Mít nebo být?“, v níž řešil otázku aktuálního odcizení člověka, způsobeného materialismem. Knihu jsem připomněl už ve svém nedávném textu. Filozof v ní rozdělil lidi na většinu, co žije v módu „mít“, tedy vlastnění, kdy jsou zpracováni konzumem a materialismem; a na zbytek žijící v módu “bytí“, a ti se soustředí jen na soulad se světem a nikoli na vlastnění a jsou také vnímaví. Fromm nabídl přerod lidí z módu mít k módu být cestou humanistického socialismu. Jakkoli Fromma obdivuji za to, že mi řadou svých myšlenek v lecčems otevřel oči, myslím, že se v této věci mýlil.

Je to vlastně hodně stará představa, že být bohatý a rozmnožovat majetek je nemravné a jaksi proti přirozenosti světa a že boháči jsou vesměs hlupáci, co nevidí nic jiného než svůj prospěch; naproti tomu, že je chudoba ctnostná a přirozená a chudí jsou ti chytří, kteří vidí krásy světa, znají pravý smysl života, jsou ušlechtilí a schopni lásky. Známe to z pohádek, kde zdánlivě hloupý chudý Honza vítězí nad zlovolnými boháči a nemravnými ale mocnými silami. Křesťanství se svým bohem, co je nekonečnou láskou a se svým příběhem Ježíše pracuje s podobnou konstrukcí. V tom případě není divu, že Fromm došel k názorům, jež s  takovým uvažováním korespondují. Vedle Buddhy, Mistra Ekharta a Karla Marxe vycházel totiž i z myšlenek Ježíše.

Přemýšlejte ale se mnou. Jestli je hromadění majetku špatné, boháči jsou hlupáci a život v módu vlastnění morálně zavrženíhodný a žije v něm nicméně většina lidí, co zároveň touží po bohatství nebo ještě větším bohatství, musí být nějaká chyba v lidské podstatě. „Vy sám uvažujete v módu mít. A bohužel tenhle způsob uvažování předáváme mladým. Díky tomu dochází k drancování přírodních vyčerpatelných zdrojů. Drtivá většina chce mít a pokud možno čím dál víc. To je problém,“ napsal mi čtenář v diskuzi k už zmíněnému textu, který se zabýval mimo jiné otázkou růstu populace geometrickou řadou.

Odbočme na chvíli k Ježíšovi. Co nabízejí křesťané? Stačí uvěřit v Ježíše a i nejbědnější člověk bude žít věčně a blaženě v království nebeském. Povšimněte si – ne tady na zemi, ale až někdy v království nebeském. Pokud tomu zejména chudí věří, je to a vždycky bylo kromobyčejně výhodné pro hloupé zazobance zde na zemi, a to včetně katolické církevní honorace. Ale jak to? Copak majetní lidé nechtějí žít věčně v blaženosti? A proč chudí, co mají tu věčnost a blaženost de facto na dosah, chtějí v takové míře rovněž vlastnit jako ti bohatí? Komunisté slibovali dokonce ráj přímo na zemi a bez boha, ale někdy v mlhavém budoucnu. Chudí křesťané a všichni v totalitě pod ideou komunismu museli napřed makat a starat se, aby měli zítra co jíst, kde bydlet a co si obléci. Tady zkrátka něco nehraje.

Leda, že by to všechno bylo trochu jinak. Uznáme-li, že v módu vlastnění žije a uvažuje do jisté míry každý, věc je hned o něco jasnější. Připustíme-li pak, že v absolutním módu bytí prostě nelze žít, zase jsme o krůček blíž k objasnění záhady. Zkuste si to představit – jen tak se potloukat krajem, když má člověk hlad, něco si uloví, utrhne ze stromu nebo vyhrabe ze země, má-li žízeň, napije se z potoka nebo kaluže, pokud ho přepadne sexuální touha, pomiluje se s nejbližší osobou, co je na tom stejně, když je mu zima či chce spát, zavrtá se do nory a přečká ji a jinak jen vnímá krásy světa. Dost absurdní, že? Jenže vše nad to už spadá do módu mít a pak jde pouze o míru vlastnění, množství času a úsilí, co této oblasti ten který člověk věnuje. Nadměrná honba za vlastnictvím, neúměrný konzum a uctívání materiálních hodnot působí jistě lidstvu a planetě potíže. Kdo ale určí onu správnou míru? 

Chyba je v tom, že vlastnění jako takovému (Ding an sich; řekl by Immanuel Kant) přisuzují mnozí filozofové, vědci, politici i aktivisté morální měřítka. Touha a potřeba vlastnit je totiž člověku přirozená a na vlastnění není nic špatného. Stejně není a priori dobré a záslužné nemít nic, žít ze dne na den a jenom vnímat krásy a zajímavosti světa. Špatné a nemravné mohou být jen cesty a způsoby, jak se kdo k vlastnictví dostane, udržuje ho a rozmnožuje. Špatná je i adorace majetku a peněz jako prostředků k získání majetku a k rozmařilému a plýtvavému životnímu stylu, neboť naplňuje podstatu hříchu modloslužebnictví (na pozici č. 2 ve starozákonním desateru). Také to skvěle objasnil Erich Fromm v knize „Budete jako bohové“.

Lidé nežijí v módu vlastnictví, protože si ho zlovolně nebo svévolně zvolili. Majetnický reflex mají konečně i mimina. To, že lidé jednají většinou konzumně, je logický následek vývoje a nemá smysl na to uplatňovat morální kritéria. Když někdo obdivuje, jak naši předci žili krásně v souladu s přírodou a v módu být, tak to jednak nikdy nebyla úplně pravda a jednak oni neměli příliš na výběr, protože nedisponovali našimi možnostmi a zdroji. Nyní se zdá, že my na výběr máme a jde jenom a jen o naše rozhodnutí. Ale je to optický klam. Ani my nemáme na výběr. Zkuste žít dnes v módu bytí. To by člověk musel být poustevník nebo aspoň bezdomovec. Kolik lidí může ale být poustevníky? Kdyby většina lidí chtěla žít poustevnicky, zakrátko by pomřeli mnozí hlady. A přeneseno do globálního měřítka je sedm miliard poustevníků nesmysl. 

Uznáme-li tedy, že vlastnictví není z principu špatné, že člověk něco vlastnit musí, neboť v opačném případě nežije, přestaneme napravovat lidskou touhu po majetku a přestaneme napravovat svět. Každý takový pokus o nápravu skončil nějakou hrůzou a do katastrofy vyústí všechny další. Když se tedy pokusů o nápravu a změnu světa a lidí vzdáme, pak se můžeme soustředit na tvoření a na to, co se napravovat dá. A bude dobře na zemi (abych parafrázoval slova Karla IV. z filmu Noc na Karlštejně).

Autor: Jaroslav Kvapil | neděle 14.8.2016 18:12 | karma článku: 14,32 | přečteno: 370x
  • Další články autora

Jaroslav Kvapil

Pravda o Červené Karkulce

Je hrozné, jak se dneska v zájmu genderové i jiné korektnosti upravují literární díla klasiků. A považte, že dokonce i pohádky. Ještěže na to upozornila jistá učitelka češtiny a dala tím směr našemu vědeckému bádání.

1.4.2023 v 12:48 | Karma: 17,40 | Přečteno: 637x | Diskuse| Ostatní

Jaroslav Kvapil

Ježíš na krumpáči

Smrt čeká na všechny, ale v zařízeních, kde tráví své dny lidé na sklonku života, se připomíná naléhavěji než jinde. Následující příběh začíná v roce 1996 v Domově důchodců v Radkově Lhotě, kde je právě hodně živo.

26.3.2023 v 15:34 | Karma: 21,48 | Přečteno: 446x | Diskuse| Ostatní

Jaroslav Kvapil

Marie Kudeříková, zatvrzelá až k obdivuhodné statečnosti, popravená právě před 80 lety

Není dobré zlehčovat oběť kohokoli, kdo bojoval proti zlu. To se nám vždycky vymstí. Je ovšem tragicky absurdní, že nemálo z lidí, kteří proti jednomu zlu bojovali, posloužili v konečném důsledku třeba nevědomky jinému zlu.

26.3.2023 v 13:56 | Karma: 25,54 | Přečteno: 694x | Diskuse| Ostatní

Jaroslav Kvapil

Rok, kdy umřel vynálezce ostnatého drátu

(Povídka) Stojím před zchátralým nárožním činžákem, z kterého jsem odstartoval do života. Až po delším vyzvánění na kdovíkolikátý zvonek otvírá vchodové dveře starší muž a kupodivu přistoupí na mé přání se po domě rozhlédnout.

21.3.2023 v 14:06 | Karma: 9,81 | Přečteno: 373x | Diskuse| Ostatní

Jaroslav Kvapil

Ruský voják v zákopech bojuje… za vás za všechny?

Rajchlova demonstrace na pražském Václavském náměstí se maskovala za název „proti bídě“ a sám svolavatel se nejspíš moc snažil, aby uřezal co nejvíc proruských, proputinovských rohů trčících z davu... Všechny ale neuhlídal.

17.3.2023 v 15:20 | Karma: 43,59 | Přečteno: 11580x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Dvacetiletý řidič usnul a vyjel ze silnice na chodník, srazil čtyři chodce

5. května 2024  19:10,  aktualizováno  19:48

V Kostelní Lhotě na Nymbursku vjel v neděli odpoledne řidič osobního auta na chodník, kde srazil...

Čínský prezident přiletěl na návštěvu Francie. „Vítali“ ho naštvaní Tibeťané

5. května 2024  16:57,  aktualizováno  19:44

Do Paříže přiletěl čínský prezident Si Ťin-pching, který v pondělí zahájí dvoudenní státní návštěvu...

Stát pomocí AI zkouší šetřit práci úředníků. Propouštění nechystá

5. května 2024  19:30

Umělá inteligence (AI) postupně získává své místo napříč resorty, kde zejména slouží k automatizaci...

Ukrajina je na ruskou letní ofenzívu připravená, zaútočí příští rok, míní USA

5. května 2024  19:05

Sledujeme online Ukrajinská armáda je připravena zahájit v příštím roce další ofenzívu proti ruským okupačním silám....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 651
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1022x
Neidentifikuji se s žádnými politickými, profesními, náboženskými, myšlenkovými či jinými směry a skupinami. Pokud se některý můj text nebo části textů shodují s názory takových směrů a skupin, je to buď náhodné, nebo způsobené prostupností myšlenek různě zaměřených lidí. Píšu si, co chci a co mám potřebu napsat. Naopak nepíšu ve jménu ani z pověření nikoho jiného. 

https://kvaj.blogspot.com

Seznam rubrik