Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

J68a29n 90R53i85c63h64t66e58r

30. 8. 2019 15:04

Pane Kvapile, leckde jste psal, že "Nohavica se sice přiznal, ale měl udělat víc". Nikde jste mi ovšem neodpověděl (alespoň já jsem takovou odpověď nikde nenašel) na prostou otázku: Co měl udělat víc? Vyválet se v dehtu a peří?

0 0
možnosti

Připadáte mi trochu jak zaseknutá gramofonová deska. Mám snad nějakou povinnost odpovídat na vaše otázky? Kromě toho jsem vám tuším už odpověděl, že by mohl zkusit říct celou pravdu.

0 0
možnosti

P17a54v72e74l 67Š60u73n29d96a

28. 8. 2019 14:47

Díky za článek, pane Kvapile. Doplnil bych ještě jeden rozměr, který zde nezazněl - onen protestní, protirežimní postoj (ano, leckdy vyvolávaný pouze čtením mezi řádky, resp. posloucháním mezi slovy) měl samozřejmě vliv i na posluchače, zejména mladší generaci, ke které jsem tehdy také patřil. Spiklenecky jsme byli "proti", viděli toho odvážného Nohavicu, Pepu Streichla, četli Škutinu, a ono hele - jeden velký fejk. Ale vlastně logicky vymyšlená cesta, jak držet společnost pod kontrolou. Když pravda vyplula na povrch, bylo mi z toho velmi smutno. Značná deziluze. Naštěstí mi zůstal Vladimír Merta.

2 0
možnosti

Ano, to máte pravdu. Když vezmu všechny ty písničkáře, taj Kryl je po smrti, Hutka už není co býval, Lutka zpívá jakési nábožensko-mystické písně, z Nose se stal úplný magor, Třešňák nevím, co dělá... Zbývá fakt asi jen ten Vladimír Merta.

K tomu čtení mezi řádky. Kolikrát už mě napadlo, jestli jsme tam nečetli nějaké štulce režimu spíš proto, že jsme je tam chtěli číst. Kdysi jsem dostal od kolegyně knížku Kapři v kvetoucích trnkách od Petra Chudožilova, kterou její maminka, co tehdy dělala v Československém spisovateli, zachránila před stoupou a rozemletím. Nedávno jsem si ji přečetl znovu a vůbec netuším, proč tehdy nějakému cenzorovi mohla vadit?

0 0
možnosti

Jen poznámka k diskusi, kde zaznělo, že nikdo z nás neví, o jakou formu spolupráce s StB šlo. To není tak úplně pravda. Je vcelku známo, že Nohavica byl zaúkolován StB při své cestě do Vídně, že tam má získat nějaké kompromitující poznatky o emigrantech (jinak by ho tam ani nepustili). A Nohavica jel, pár pikantností o emigrantech získal, v r á t i l se a vyklopil je za tepla StB. Dnes se obhajuje tím, "že byl s prostitutkou na pokoji, ale nespal s ní". Přitom se mu nabízela čestná východiska z této situace - zůstat v emigraci, nebo se svěřit emigrantům, s jakým úkolem ve Vídni je. Nic z toho neudělal a to je taky důvod, proč ho Hutka dnes napadá. Nemá cenu spekulovat nad tím, jak dalece byly donesené informace cenné, nebo jestli někomu ublížily, podstatné je, že se vrátil se splněným úkolem. To vše se odehrálo těsně před pádem režimu, kdyby toho nebylo, kdo ví, jak dlouho by ještě jeho spolupráce s StB trvala..

Za pozornost možná stojí i tento článek v Lidovkách:

https://www.lidovky.cz/domov/nohavica-a-stb-nova-fakta.A070210_121340_ln_domov_znk

2 0
možnosti

Přesně tak. Jde o to, že spolupracoval a plnil úkoly. Já tady poměrně už dlouho vysvětluji, že jestli někomu ublížil nebo ne, není podstatné. Článek si přečtu.

0 0
možnosti
Foto

Obávám se, že diskuse o "Bozích" se tak nějak podobá Jarkově tvorbě. Mnoho slov, myšlenek méně.

2 2
možnosti

Tak opravdu vidíte Jarkovu tvorbu?

0 0
možnosti
Foto

Já ale nevnímám Jarka Nohavicu jako protirežimního písničkáře. Ono se to sice asi nabízelo, ale jeho texty byly naprosto odlišné od toho, co dělal například Karel Kryl nebo Jarda Hutka a další. On byl a je básník a do básní vkládal své postoje a ty nebyly prvoplánově protirežimní. K jeho "selhání" je nutno dodat, že nikdo z nás ani z odborníků, nikdo kromě Nohavici nevíme, o jakou formu spolupráce nebo "selhání" šlo. Víme jen, že existuje podpis a že existují nějaké jím podané informace. A že vše je komplikovanější, to dokládá fakt, že Nohavica se pravidelně účastnil festivalu Krylonoce, a to i po "odhalení". Dost pochybuji, že by to bylo možné, kdyby Krylovi nějak ublížil, když organizátorem byl tuším bratr Karla Kryla snad s Pepou Nosem,

16 1
možnosti

To už jsem si také říkal, že on vlastně příliš nezapadá mezi protirežimní písničkáře. On Krylovi neublížil, o tom jsem přesvědčený. Je tu ale prostý fakt té spolupráce.

4 1
možnosti
Foto

R^R^R^ Dobře a taky moc pěkně napsané. Vystihujete dobu a její souřadnice. Poznámka na okraj: Uvažuji nad sérií příběhů o lidech té doby. I mezi komunisty byla velká škála charakterů, od skutečných sviní a slizkých kariéristů, kterým vůbec nešlo o ideje, či naopak od lidi komunizmu zaslepeně věřící a tudíž bez vlastního svědomí, až po lidi relativně slušné, jiným neubližující. Anebo až k těm, kdo se snažili dělat něco dobrého a ušlechtilého, i když přitom nesli viditelnou vnitřní bolest z vědomí, v jaké partě uvízli. Vnímal jsem potom, že od srpna 1968 už nikdo rozumně a slušně uvažující nemohl předstírat, že by na tom systému bylo "přeci jenom cosi dobrého". Kdo i po roce 1968 pokračoval dál s členstvím ve straně, musel tak činit s velkou černou dírou uvnitř sebe, něco v sobě musel zadupat a zapřít. Tam se lámal chléb: lidé s kouskem svědomí a slušnosti od komunistů odcházeli. Nesoudím ani neomlouvám, jen uvádím pozorování.

Rád bych ještě přičinil poznámku k "nechápavosti". Domnívám se, že ve většině případů jde o předstíranou nechápavost. Jde spíše o manipulaci, kdy je skutečné téma textu diskutujícími úmyslně dezinterpretováno

6 2
možnosti

Vystihl jste to přesně. R^ A pokud jde o ty úmyslné dezinterpretace, jsem také toho názoru, ale nechtěl jsem toto slovní spojení použít.

1 1
možnosti
Foto

J35a65n85a 33M78a71j65o81v26á

27. 8. 2019 13:48

Jeden můj excelentní průvodce pracovním životem mi před mnoha lety vysvětlil že nemá smysl čílit se, když mě lidé nepochopí, protože tu chybu v informačním toku stejně mohu napravit jen já. Alespoň tehdy, pokud chci, abychom se pochopili. Naučil mě méně tlačit více naslouchat a analyzovat odlišný názor bez odsouzení osoby jeho nositele.

Takže... Pokud vás vaší čtenáři nepochopili, možná jste neměl v tu pravou dobu toho správného průvodce.

3 0
možnosti
Foto

Když toho ,,správného průvodce" mnohdy autorské puzení jaksi ani nepřipustí. Ale, i když by tam byl, nikdy to zcela všechen šum neodstraní, ba ani nemůže. Snad toliko ve skutečné(!)statistice je i na šum brán opravdu zřetel, NEB TAM SE BERE V ÚVAHU I T.ZV. STATIST. CHYBA. Ale i tam lze i ,,fixlovat", a šum tak mnohé může až ,,přehlušit";-)

2 1
možnosti
Foto

R^ Jen ,,přípodotek", že ona škála, a nejen šedi, byla v daleko širším spektru, a navíc i velice individuální. Ale to, a nejen Vy jistě víte, m.j. i z vlastních zkušeností. Jinak jste jistě věděl, jaké jste si zvolil téma (potažmo i proč), a tudíž i to, že na něj mohou být reakce velice ,,různé", obzvláště ve zdejším ,,blogovědiskuzním horizontu", kde mnohdy hraje roli již nadpis, resp. perex, potažmo i zkratka v mysli mnohých, ale nejednou i jméno autora;-)

3 1
možnosti

Ale já jsem nepsal o žádné škále šedi, nýbrž o škále odstínů a jak jistě víte, i jiné barvy než jen šedivá mají různé odstíny. Tím jste se ovšem zařadil k těm zdejším čtenářům a blogerům, kteří v konkrétních článcích čtou spíš to, co v nich chtějí číst, nikoli to, co v nich skutečně stojí. Mě ale nikdy nepřestane bavit vysvětlovat jim, že o tom a o tom můj článek není, ale je o něčem jiném. To má nejspíš na svědomí misionářská složka mé povahy.

3 0
možnosti

Me by zajimalo, zda mel na padu rezimu vetsi zasluhu spolupracujici a hrajici Nohavica nebo nespolupracujici, emigrovany a zakazany Hutka.

Samozrejme prinos obou je nekde kolem 0 (ale kdyz se secte hodne skoro nul, muze vyjit pekne cislo), jen bych rad vedel, ktera ta skoro 0 byla vyssi.

Protoze jen pak se da hodnotit, zda je v boji proti nepriteli lepsi aktivni odpor (ktery je vsak v zarodku potlacen), nebo spoluprace naoko a nenapadne drobne skozeni

0 0
možnosti

k tematu citat od risskeho protektora:

Poláci jsou tvrdí a neohební, a tudíž snadno zlomitelní silou. Češi jsou bezpáteřní a ohební jako proutky, které se pod tlakem skloní, ale švihnou zpět ve chvíli, kdy se to od nich nejmíň čeká

3 2
možnosti
Foto

K23a52r42e76l 90C82a60c56h

27. 8. 2019 12:01

Nečetl jsem Váš první článek, ale po přečtení tohoto se Vám divím. Jak můžete chtít po Nohavicovi, aby byl statečnější, než jste byl v té době Vy, nebo ta tzv. mlčící většina, ke které jsem patřil i já. Když statečnější nebyl, tak to nechte být, pokud ho nechcete obhajovat. To že jim podepsal nějaký papír, aby ho pustili do Vídně, či kam to mělo být, že jim po návratu porozpráví o Krylovi, ho oproti Vám vůbec nediskvalifikuje. Není důležité zda něco podepsal, ale zda skutečně spolupracoval. Ona také existuje spolupráce tzv. naoko, kdy se tváříte že přinášíte informace, ale v podstatě jsou to buď informace bezcenné, nebo dezinformace. Ale to nemá cenu rozebírat. Hodni skutečného odsouzení jsou jen ti, kdo při výsleších na StB, svými informacemi někomu prokazatelně uškodili. To, že má někdo talent, mu ještě nedává povinnost být statečnější než jiní, nebo za jiné nést válečný prapor.

9 5
možnosti

No, je patrné, že jste můj první článek nečetl. Lze ho však najít v první desítce žebříčku nejčtenějších. Já Nohavicu ani neobhajuji, ani ho neodsuzuji, ani po něm nežádám, aby byl statečnější než třeba já. O tom ostatně tento ani minulý můj článek není. Dá se říct, že se v obou pokouším mimo jiné nahlédnout do problematiky, proč jeho přiznaná spolupráce s StB vyvolává stále rozruch. Jistě, že bych to mohl nechat být. Konečně, mohl bych nechat být úplně všechno, stejně jako všichni ostatní, kteří sem přispívají. Proč ale? Protože si to někdo přeje?

2 0
možnosti

Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS