Diskuse
Co po mně chceš? Pravdu či lež…
Děkujeme za pochopení.
M21i30c51h52a33l 90S71e48d40m93í24k
Píšete o svobodě, zatímco pan Šimek o vztazích svobody a odpovědnosti. Mluví se o době postfaktické, jež je charakteristická subjektivismem a častou absencí konfrontace a ověřování názorů, chybí zpětná vazba. Samozřejmě pravda není něco, co definitivně vlastníme, ale máme o ni usilovat. Toto úsilí v době postfaktické často chybí. Viz mlžení až potlačování části reality např. v politické korektnosti nebo ve výroku "Prolhali jsme se až k vítězství ve volbách".
J24a12r46o63s91l94a82v 96K44v96a67p15i59l
Ale já nepíši o svobodě. Pouze jsem polemizoval s Bohumírem Šimkem. A k obsahu vašeho příspěvku. Postfaktická doba je zajímavý pojem, kterým lze ledacos vysvětlit, ne však všechno. Moc ale nechápu, o čem hovoříte, když píšete, že absentuje konfrontace a ověřování názorů a že chybí zpětná vazba.
V době, kdy jsem dělal noviny, byly tyto pojmy mým denním chlebem, abych tak řekl. Naopak si myslím, že konfrontovat a ověřovat si své názory, stejně jako dosáhnout zpětné vazby je dnes mnohem snazší než před zhruba patnácti lety, kdy jsem z novin odešel. Problém je podle mého jinde. Konfrontace je dnes daleko početnější, až se často stává rozplizlou. Své názory mohu porovnávat se stovkami jiných názorů k daným problémům, ale určit, které jsou pravdivé a které ne, je čím dál těžší. Co opravdu chybí, jsou autority. Osobnosti, které řeknou - tohle je pravda a tohle je lež, a ostatní srazí kufry, dnes prakticky nenajdete.
A prosím vás, neztotožňujte otázky svobody a odpovědnosti, pravdy a lži s tím, co se děje na naší politické scéně.
P48a11v70e90l 65M25a47c55h13a51č33e22k
Nechci dělat nikomu advokáta, ale u některých textů nevím, jestli se smát nebo duševně lkát. Není nic rozumného na textu, kterým někdo obviní jiného z plků a jeho vlastní text je plk sám o sobě.
Pan Šimek možná nevolil úplně přesné formulace pro rejpaly, protože vstřícný čtenář snadno pochopí, co je smyslem jeho textu a po čem volá. Vy ho však obviňujete ze lži (poslední, delší odstavec) a zřejmě neznáte význam lov, která používáte, nebo přímo lžete, neboť (vaše oblíbená) Wiki píše:
"Omyl nelze chápat jako lež. Pokud si mluvčí není vědom, že pronáší nepravdu, nelze ho označit za lháře....".
Vy ale v textu panu Šimkovi přiznáváte možný omyl, jenže tak se obviněním ze lži sám stáváte lhářem.
To jsou paradoxy.
J47a67r24o67s79l82a43v 90K66v53a74p58i88l
Nechcete dělat nikomu advokáta? Možná nechcete, ale v celém vašem příspěvku neděláte nic jiného. To je však v pořádku. Je to vaše věc.
Ale k věci. Píšete, že vstřícný čtenář pochopí, co je smyslem páně Šimkova textu a po čem volá. Já to chápu také. Proto se ale divím, proč o tom nepíše přímo a balí to do obecných řečí o pravdě a lži a spojuje tyto dvě kategorie s otázkou svobody slova. Pokud by pan Šimek napsal, že na naší politické scéně chybí skutečná pravice, že je znechucen nebo zděšen tím, jaké kreatury dominují naší politice a že jim mainstreamová média i mnohé obskurní sdělovací prostředky všech druhů vydatně přizvukují, že je znepokojen tím, kam politicky míří Evropská unie, a také mnohými jevy ve světě, klidně bych se mu pod to podepsal.
A že jsem pana Šimka obvinil ze lži? Když jsem svou polemiku s ním smolil, byl jsem si plně vědom toho, že vytvářím paradox, když ho obviním ze lži, protože se může jen mýlit, což jistě není totéž jako lež. Velmi jsem váhal, jestli použiji slovo lež nebo nepravda. Pak jsem si ale řekl, že je Bohumír Šimek vzdělaný člověk, tuším lékař jako vy, a jako takový se nemůže opravdu domnívat, že „zcela absentuje morální výchova, výchova k Pravdě, výchova k úctě k druhému člověku, výchova ke spravedlnosti“. Pokud absentuje pravda a morálka v politice (zejména té vrcholné), neopravňuje to kdokoli ještě k tomu, aby osočoval běžné lidi, že se chovají nemorálně a lživě. Jestliže média informují například o tom, že žáci napadli učitelku, že někdo někoho okradl nebo zabil, znamená to, že jde o excesy, věci mimořádné, kdežto opak je běžný. Z toho rozumný člověk nemůže odvodit, že neexistuje morální výchova a úcta k druhému člověku. Až budou média přinášet zprávy, že třeba včera ve třech školách žáci nenapadli své učitele, pak to bude teprve zlé. To je samozřejmě nadsázka, ale jistě chápete, co tím sděluji. (Pokračování)
Žebříčky
- Karel Trčálek
Lidem, majícím radost z teroristického útoku v Krasnogorsku, opravdu rozumím
- Ivana Dianová
Billa šok
- Milena Zelenková
Rómové se bouří před brněnským soudem
- Josef Nožička
Lidem, majícím radost z teroristického útoku v Krasnogorsku, opravdu nerozumím
- Blog Info
Blogy projdou zásadní změnou, podívejte se jakou
- Irena Fuchsová
Můj život s Kukurou
- Martin Mařák
PRO na Malém rynku
- Ondřej Šebesta
Základní pilíře populismu a generál na Hradě
- Jan Pražák
Mají mít staří lidé přednost?
- Miroslav Václavek
Hnutí ANO a jeho majitel Andrej Babiš jsou bezpečnostním ohrožením České Republiky
- Milena Zelenková
Rómové se bouří před brněnským soudem
- Josef Nožička
Lidem, majícím radost z teroristického útoku v Krasnogorsku, opravdu nerozumím
- Markéta Šichtařová
Návod na opravu naší ekonomiky
- Karel Trčálek
Lidem, majícím radost z teroristického útoku v Krasnogorsku, opravdu rozumím
- Ivana Dianová
Billa šok
- Petr Hannig
Nejistota ve všem
- Vladimír T. Gottwald
Úsměvy a úšklebky CXXXII. (o jilmové aleji a vytížné Sněmovně)
- Irena Fuchsová
Můj život s Kukurou
- Ladislav Pokorný
Vláda by měla zvážit nařízení, kterým bude stanoveno, že v Česku se už žije líp
- Miroslav Václavek
Hnutí ANO a jeho majitel Andrej Babiš jsou bezpečnostním ohrožením České Republiky