Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

Š59t72ě13p71á67n 22B37i36c84e89r48a 6709842658946

Pane Kvapil, vracím se k "jako děti....." Ptal jsem se prostřednictvím vnučky profesora gymnasia. Ten řekl měkké, ale pak se zamyslel a řekl, jsou tam děti, tak asi tvrdé. Nedalo mi to a zavolal jsem na Ústav pro jazyk český. Paní dost nejistě se přiklonila k měkkému i když prohlásila, že takové věty jsou na předělu a neměly by být v diktátech ani na středních školách.

0/0
12.5.2017 12:09

J50a87r89o71s91l79a18v 82K70v60a56p84i55l 9696866274283

Vám to nedalo? Tak dobře. Jestli tomu ale dobře rozumím, tvrdé "y" neřekl nikdo. Já jsem se řídil podle toho, jaký smysl ve větě výraz "jako děti" má. Jak se na něj lze zeptat. No a došel jsem k závěru, že "jako děti" odkazuje na čas. Kdy jsme to slýchávali? Odpověď: v dětství, v mládí, když jsme byli dětmi..., čili jako děti. Kdybyste tam napsal kterýkoli z těchto výrazů, ani by vás nenapadlo psát slýchávaly. Když ale napíšete jako děti, může si to samozřejmě někdo interpretovat tak, že to slýchaly děti, kterými jsme tehdy byli/y. Ovšem nevyjádřený podmět "my" se vztahuje k současnosti, kdy už dětmi nejsme a jedná se tedy o podmět bezrodý, tudíž měkké "i". Takže souhlasím s paní z Ústavu pro jazyk český, že by se takové formulace v diktátech vyskytovat neměly. Já bych se jim vyhnul radši vůbec. Připomněl jste mi jeden fórek: "Na stromě měl špaček bydlo. U bydla měl bidlo. Zafoukal vítr a obě b-dla spadla." Jaké tam bude i/y? Prý tam mohou být obě. ;-)

0/0
12.5.2017 13:31
Foto

Š70t47ě37p43á46n 38B15i95c33e82r38a 6259152588766

ano dokonce se může napsat do písemky bi/ydla. Bylo to v nějaké publikaci, ze které jsem učil vnučku. Ještě ta paní z "ústavu" dodala, myslela asi, že se ptám za vnučku, která to měla v diktátu, že by se ypsilon neměl chápat jako chyba na zhoršení známky. Sám jsem to "slýchával:-)i", píšu to se sebezapřením, chápal jako přenesené do věku dětí, kdy se to dělo. V němčině ani angličtině bychom takové dohady řešit nemuseli .

0/0
14.5.2017 9:40

J53a35r81o16s22l13a66v 79K63v29a10p17i65l 9526806244123

Ten příklad s bi/ydlem, který je samozřejmě vykonstruovaný (běžně by takto nikdo nepsal), ukazuje docela přesně, čemu se má člověk při psaní vyhnout. Jako děti jsme slýchávali/y je podobný případ. Správnější je asi "i", ale já jsem to využil jen k tomu, abych se od toho mohl odpíchnout k jakési své kritice vašeho textu, nebo ironii vůči němu. Bohužel si teď už ani nepamatuji, o čem jste to vlastně psal a co jsem vám k tomu poznamenal. Samozřejmě kromě toho "jako děti jsme slýchávaly". Aha, už vím. Přirovnával jste Babiše k Marii Terezii. Zřejmě jsem si měl gramatickou vsuvku odpustit, abychom se v debatě mohli soustředit na meritum věci.

0/0
14.5.2017 10:01

J31o52s24e28f 67L16e14i58n84e75r 8677959787662

R^

+3/0
10.5.2017 19:58
Foto

T65o11m78á40š 29V86o80d14v24á14ř66k72a 3233451307494

Je to tak a karma, pane Kvapile.R^

+4/0
10.5.2017 18:36

J52a52r67o35s93l62a44v 58K84v28a77p56i37l 9376976824833

Děkuji moc.

0/0
10.5.2017 18:37
Foto

F61r44a16n86t21i60š36e31k 27K37š20í60r 2949926675

Tahle komedie má přívlastek: - Víra lidí ve Stát. Problémem nejsou špatní lidé, nebo nedotažené či chybějící reformy. Problém je samotný systém, což si lidé neuvědomují a tak doufají, že v dalších volbách se objeví Mesiáš, další reforma nás zavede do šťastné prosperity! Ne, neobjeví a nezavede.

Edmund Burke mluví o omylu velmi jasně. „Marně mi říkáte, že vlády jsou dobré a selhávají jen kvůli zneužití. To ta věc! Ta věc samotná je zneužitím! "

0/−1
10.5.2017 13:25

J37a44r32o24s38l53a72v 12K65v30a55p10i19l 9346756864153

Zase ta vaše obehraná písnička, že by to šlo bez státu. Ujišťuji vás, že kdyby odpůrci státu nějak prosadili, co chtějí teď, brzy by zavedli nějakou formu státu. To, pro co vy pládujete, je nereálná iluze.

+3/0
10.5.2017 14:46
Foto

F82r87a60n10t24i61š41e91k 40K14š75í35r 2349966885

Možná se vám to jeví jako obehraná písnička, která je ale pravdivá. Stejně jako je pravdivá ta, že ať je u vesla Petr, nebo Pavel, vždy selžou. Tuto skutečnost pozorujeme v reálu už dobrých dvěstě let a lidé pořád věří, že je to tím, že na těch postech byli ti nesprávní.

0/0
10.5.2017 19:46

J35a19r28o92s14l82a54v 40K88v41a50p66i65l 9596276954503

V minulém příspěvku jste psal, že se žádný mesiáš neobjeví. V tom s vámi souhlasím. Paradoxní je, že i vy čekáte na mesiáše (nebo několik), který zruší stát a zavede systém, pro který horujete, I kdyby se vám to splnilo, ti, kteří by nový systém garantovali, selžou také. A jestli, jako správný anarchista, žádný systém nechcete a věříte v nějakou společnost přirozeného práva (píšu to dobře?), tak nic takového fungovat nemůže.

+1/0
10.5.2017 20:06
Foto

F50r14a77n17t41i66š23e81k 90K32š96í49r 2959766405

Ale kdepak, to se velmi mýlíte, protože myslíte v tendencích stávajícího systému, který na Mesiáše věří. Já nechci nic rušit co chtějí jiní lidé užívat. Jen jim říkám, že je to nemorální a špatné. Jak se s tím popasuje jejich svědomí už je jejich věc.

Zajímalo by mě jak můžete vědět, že nic takového, jako je společnost soukromého práva, nemůže fungovat. Jste snad vševědoucí? ;-D

0/−1
10.5.2017 21:52

J32a65r74o10s15l82a81v 31K38v56a71p68i72l 9946756414233

A proč vy si myslíte, že víte, co je nemorální a špatné? To je totiž často velmi těžké rozhodnout. Třeba nic nechcete rušit, ale pořád s tím otravujete, že je stát špatný systém. To je docela absurdní, nechtít rušit lidem, co chtějí užívat a vykládat jim, jak je to nemorální a špatné. Nemyslíte? A když si to dám dohromady s tím, že si uzurpujete právo na takový soud, mám pocit, že vy sám máte mesianistické sklony, aniž si to třeba uvědomujete.

Jak to vím, že by nefungovala? Nikdy nic, co bylo založeno na anarchistických nebo komunistických myšlenkách, dlouho nefungovalo, nebo se to brzy zvrhlo. To, že tomu říkáte společnost přirozeného práva, nic nemění na tom, že je ta představa založena na komunistickém smýšlení. Moje úvaha na toto téma je celkem jednoduchá. Pokud budou lidé žít v nějaké společnosti, jejich zájmy se budou střetávat, a dřív nebo později se projeví nutnost ty zájmy korigovat, slaďovat, regulovat, bránit bezohlednému prosazování zájmů jedněch na úkor druhých, bránit podvodům, bude nutné organizovat a koordinovat výrobu a obchod, protože to nikdy nepůjde samospádem a lidé nikdy nebudou natolik "uvědomělí", aby pochopili, že je v jejich zájmu za každých okolností respektovat ty druhé.

Ale už končím. O tom jsme se bavili už kolikrát a nikam to nevedlo.

+1/0
10.5.2017 22:22
Foto

F17r34a83n29t29i81š92e51k 14K20š23í60r 2569906915

Co je nemorální a špatné ví každý, jenže mnoho lidí si myslí, že účel světí prostředky. Lidé nejsou špatní jen byli podvedeni věřit ve falešného Boha ve Stát.

Jo a účel prostředky rozhodně nesvětí.

0/0
10.5.2017 23:15

J64a19r43o98s84l26a90v 67K67v82a48p59i69l 9976496854243

Obecně to ví každý, v konkrétních případech a činech to často není snadné určit. Jedna věc jsou morální principy a druhá, jak se promítají do jednotlivývh situací, které mají různé souvislosti.

A s tím, že účel světí prostředky, je to jinak. Člověk je živočich a i když ví, že něco není morální ani správné, ví také, že agrese a násilí může přinášet zisk. A tak to různí lidé budou vždycky zkoušet.

+1/0
10.5.2017 23:37
Foto

J90i83ř42í 70T91u21r13n82e80r 8578101725673

Spřádám podobné úvahy, dokonce mám na to téma rozepsaný článek, který má v pracovním názvu "systémová selhání". A opravdu se mi to jeví podobně, jak píšete vy. Proč by se měl chovat Zeman jinak než Zeman, Sobotka jinak než Sobotka a Babiš jinak než Babiš. Systém selhává v tom, že je jim to jaksi umožňováno. Že prezidentem není obecně respektovaná uvážlivá osoba, premiérem není silný,schopný a zásadový manažer a aktuálně nejsilnější politickou silou v zemi je jakási koupená firma, která si spíše ekonomicky než ideologicky kupuje voličský kapitál. Pokud si většina národa uvědomí, že to není dobře, může to ovlivnit a nemusí se pak divit, že je to tak, jak právě vidíme.

+4/0
10.5.2017 13:15

J69a81r65o78s13l63a61v 75K55v95a26p66i26l 9456796324323

Ano, vaše úvahy jsou velmi podobné těm mým. Já jsem ještě zapřemýšlel o tom, proč se to tak stalo, respektive proč se muselo stát to, čeho jsme nyní svědky.

0/0
10.5.2017 13:24
Foto

F52r64a33n97t69i71š58e30k 71K97š39í25r 2139676895

Systémová selhání - to znamená, že lidé pracující v tomto špatném systému musí zákonitě selhávat, i když jsou jejich cíle a motivy sebeušlechtilejší.

Docela se na váš článek těším.

0/−1
10.5.2017 13:39
Foto

J94i10ř22í 66T92u90r93n85e34r 8488441865253

Ne, to znamená, že něco jako společenské klima nebo řekněme stav společnosti, vytváří systémové problémy, kterým se pak tatáž společnost náramně diví, jak jsou vůbec možné.

+2/0
10.5.2017 15:51
Foto

F14r75a74n32t60i58š14e45k 49K68š10í19r 2179576415

Počkám si na váš článek. :-)

0/0
10.5.2017 19:46

V65l32a59d52i37m35í71r 26H33r23u38b40ý 4577773974599

"Pokud si většina národa neuvědomí .....". To jako že náhle začnou volit obceně respektovaného prezidenta? (Vždyť jsou přesvědčeni, že nikoho jiného nevolí. A většinu neprobudí ani činy zvoleného Boha.) To jako že zvolí stranu se silným a schopným manažerem? (Vždyť oni volí tu správnou stranu!! Tam přece musí být takových habakuk.) A že je chybou zvolit stranu, které vládne ten, kdo platí?? (Přece alespoň nebudou přikrádat. A nepoučí se ani z ANO, ani z VV ani z obdobně slepeného Úsvitu. A nepoučí je ani deset dalších příkladů.)

+1/0
10.5.2017 13:46

E35d84u42a26r95d 32P16o64k54o63r54n54ý 2402220562847

Pane Kvapile, Váš úsměv dokládá, že máte rád situace, při kterých je možné se zasmát . Ztoho důvodu píšete jistě i tento blog. Je velmi humorný, ale je to ten humor takzvaně křečovitý.Prosím uvolněně se a pište s nadhledem a bude to jistě lepší.

0/−5
10.5.2017 12:48

J43a62r30o11s88l91a59v 89K41v59a51p19i31l 9276556664503

Já v žádné křeči nejsem a píši s nadhledem. Vám to ale tak nepřipadá. Možná jste sám v křeči. ;-)

+4/0
10.5.2017 13:12

M19i74l34a74n 40S45t42e25h93l97í73k 7800269853211

Nevím, co na tom článku vidíte humorného, natož křečovitého ? 8-o

+2/0
10.5.2017 13:15
Foto

J66i53ř96í 94H57e95r69m42á35n51e83k 4456802962420

Omylem jsem vám dal Karmu tak si prosím odečtěte Jedu totiž tramvají a ani ne na pivo.

Nepřečetl jsem to celé vaše myšlenka že Miloš Zeman čekal na to až se vyčerpá politická garnitura je absolutně naprosto chybná.

Jakkoliv mi Miloš Zeman byl tehdy nesympatický tak jsem uznával jeho nárok na prezidenta kandidovat v roce 2003 a být zvolen.

To že ho tedy jeho strana podtrhla mě velmi potěšilo. Naprosto dokonalé rozumím jeho rozhořčení.

Blíží se moje stanice a tak jen krátce. Jediné co Miloše Zemana vynesl na prezidentských stovek a patrně mu tam zajistit dalších pět let je přímá volba.

Omlouvám se za chyby vzniklé hlasovým vstupem.

0/−4
10.5.2017 11:57

J36a17r86o14s30l46a32v 20K12v26a86p85i93l 9926846194253

To už jste dal podruhé omylem. Jestli vás vaše podvědomí nedonutí kliknout na karmu, protože cítí, že byste ji měl dát, i když se mysl zdráhá? ;-D Poradíte mi, jak to mám udělat s tím odečtením vaší karmy?

K tomu, co píšete k M. Zemanovi. Asi by bylo správnější napsat, že vy si myslíte, že moje myšlenka... je absolutně naprosto chybná...

+2/0
10.5.2017 12:08
Foto

J73i40ř51í 77H29e60r19m53á48n41e98k 4336552982610

To byla jen taková legrace pane Kvapile. Ona byla Karma teplo v širokých barevný pás který Czech nepřehlédl kdežto teď je to velmi podobné vstupu do diskuze a člověk který chce desku tebe kliknem Ono se to stává bohu.žel nebo bohudík ne jenom mě už je to dcera Mějte se nashle.

0/0
10.5.2017 12:19

J28a61r70o66s93l22a64v 73K43v43a94p78i70l 9206756494493

Pane Hermánku, mám o vás strach. Vzhledem k tomuto vašemu příspěvku se ptám - jste si jistý, že jste v pořádku!?

+4/0
10.5.2017 12:22
Foto

J42i68ř71í 50H54e63r16m55á77n59e81k 4156322852550

Ne, úplně. Měl jsem sraz s dcerou a ta zrovna přišla a já měl velkou chuť na točené, které u Indů neměli.

A tak už jsem ten hlasový vstup nestačil opravit. Ale, při troše fantazie se Vám to jistě povede.

Překlad:

Dříve byla karma takový široký, nepřehlédnutelný pás. Dnes je to odkaz, který je velmi podobná odkazu pro vstup do diskuze.

A proto se často stává, že nepozorný člověk klikne karmu, aniž ji chtěl dát.

0/0
10.5.2017 14:36

J27a34r66o42s32l27a24v 12K18v65a18p44i34l 9816476424723

Ale já jsem si to přeložil. Jen mi to přišlo legrační, a tak jsem toho využil k rýpnutí. K věci samotné. nesleduji, kdo mi dá či nedá karmu. Kdyby mi na karmě záleželo, hlídal bych si ji, což nedělám, jak jste si mohl všimnout. A také bych sem nedával povídky a básničky, které málokdy dosáhnou nějaké vyšší karmy. Jestli vás ale trápí, že jste mi dal karmu, požádejte adminy, aby ji nějak smazali.

+2/0
10.5.2017 14:43

Z91o58r89a 86Š36u21l72c96o63v20á 6254619817689

R^R^R^;-D

+4/0
10.5.2017 12:48

J21a56r48o60s45l52a43v 26K32v27a66p63i83l 9466286804733

Děkuji. :-)

0/0
10.5.2017 13:11

Z39o27r18a 22Š73u95l68c89o23v93á 6444679167979

A jede tam spolu s vámi ještě nějaký agent?;-D Jestli ano, tak se podívejte, jestli nejede načerno.

https://www.stream.cz/stream-fun/10017417-babisovy-dobroty-andrej-se-konecne-uplne-odhalil

+4/0
10.5.2017 12:48
Foto

J50i36ř96í 95H87e85r30m11á88n39e74k 4366722292720

Se mnou? Ano, agent Plzeňských pivovarů, dělá casting na hezké pivní modely.

0/0
10.5.2017 14:37

V36l36a78d82i46m85í44r 73H55r46u59b78ý 4707323584979

R^

+4/0
10.5.2017 11:37

J58a25r28o25s36l86a49v 40K93v53a37p37i78l 9466466334483

Děkuji.

0/0
10.5.2017 11:47



NOVÝ KODEX BLOGERA

Petice

Jaké jsou novinky kromě Politické arény? Podívat se můžete tady.

Žebříčky



Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.