Zlo nebo dobro? Stačí si vybrat

1. 10. 2016 1:19:42
Vedl jsem teď a zde na blogu debatu o duchovní podstatě člověka, o tom, jestli uznávám nějakou duchovní autoritu nad sebou, o víře, ateismu i o morálce. A teď se chci zamyslet nad otázkou, zda existuje morálka bez boha?

Nehodlám dojít k odpovědi na otázku, kterou jsem si sám položil. Nevím, jestli je to vůbec v něčí moci, ale i kdyby bylo, tak ty, co by si dříve mysleli opak, by žádná jasná odpověď neuspokojila. Partner v diskuzi mínil, že „kvalita našeho ducha určuje, co jsme zač a kam směřujeme a také, že každý duch na špatné cestě vede do zkázy a nezáleží na jeho moci a velikosti“. Nu, dobrá. Co si však představit pod pojmy „kvalita ducha“ a „špatná cesta“? Pro každého to bude nejspíš znamenat něco trochu jiného. V debatě jsme se často dotkli toho, co říká Bible a jak si to vysvětlovat.

A v tom je kámen úrazu. Bible hovoří v podobenstvích, takže na jejich interpretaci velmi mnoho záleží. Jenže kdo má právo vykládat Bibli a její příběhy? Pokud je Kniha knih slovem božím a lidé věřící v boha to tvrdí, pak každý, neboť každému je určena, věřícím i ateistům, všem lidem, poněvadž bůh prý miluje všechny lidi a nikoho nepovyšuje nad jiné. Avšak autoritativně Bibli nemůže vykládat nikdo, jelikož v tom okamžiku, kdy s tím začne, se staví naroveň bohu, což je veliký hřích. Z toho ale plyne, že k největším hříšníkům patří už po staletí ti nejvyšší církevní hodnostáři, kteří si uzurpují patent na vysvětlování, jak co bůh v Bibli vlastně myslel.

Napsal jsem partnerovi v diskuzi, že jsem ateista a tak jsou pro mě různá náboženství a mytologie stejně iluzorní, že příběh Ježíše je dobře vymyšlený a Bibli beru jako mimořádně zajímavou literaturu, ale nic víc. Odpověděl mi, že „jestli bůh pro mě neexistuje, ničím mne nezavazuje, nevnímám ho jako autoritu, před níž nic neutajím a jíž bych se jednou musel za své činy zodpovídat, pak mám logicky zhodnotit, do jaké míry to ovlivňuje mé morální zábrany". Uvedl také, že „věří tomu, že kdyby před lidmi utajil jakýkoli hřích, před bohem ho nejen neutají, ale ani neobhájí a že takový morální limit logicky ateistovi musí chybět“. Mají to takhle všichni věřící v boha? napadlo mě. Pokud ano, znamenalo by to, že nad sebou potřebují nějaký dohled, aby se chovali morálně? Potřebují se snad věřící v boha bát toho, že se mu budou muset ze svých činů zodpovídat, aby nepáchali zlo?

Jestli je to tak, potom základy, na kterých stojí jejich morálka, jsou frémou strachu, což mi nepřipadá jako něco, na co by měli být hrdí. Ten pán mi ještě napsal, že „tím není řečeno, že ateisté jsou amorální a věřící morální, tím je řečeno, že v určitých situacích má ateista prostě méně morálních zábran“. Logika toho vyjádření spočívá na předpokladu, že člověk bez „drába“ nad sebou má samozřejmou tendenci chovat se nemravně. To mi přišlo však neopodstatněné, a tak jsem odpověděl, že v dějinách i v současnosti je bezpočet příkladů, kdy věřící lidé zdůvodňovali své třeba i vysoce nemorální jednání floskulí, že to tak chtěl bůh, že je to vůle boží. A jelikož museli vědět, že to vůle boží není, ale jejich, je otázkou, jestli opravdu v boha věřili a věří? A když opravdu věřili, pak svou vůli ztotožnili s vůlí boží, což ale museli vědět nebo aspoň cítit, že je špatně a nic si z toho nedělali.

Ještě jsem se nad tím zamyslel a zjistil, že vážně duchovní autoritu nepotřebuji. Mně stačí, že své viny neutajím před sebou a proto se snažím špatnosti nekonat. Totiž pro mě je představa, že bych měl zakrývat svou špatnost, nebo vědomě lhát o svých činech, když je potřeba, abych se k nim vyjádřil, velmi zahanbující a sebeponižující. Vždy, když jsem se takové lži dopustil, nebo se snažil utajit nějakou svou nepravost, cítil jsem se pak mizerně, jako sketa a zbabělec. Teď se nechci nějak vytahovat, ale zkrátka je to tak. A mám pocit, že je na světě spousta přirozeně slušných, čestných, laskavých, milosrdných a mravných lidí, co dovedou milovat druhé. A umějí druhým i odpouštět jejich špatnosti. Jistě jenom ty odpustitelné a ne bez určité pokory těch druhých. Aspoň já dost takových potkal.

A stejně si myslím, že těm, co se příliš zaobírají pitváním a vysvětlováním slov Bible, stále mluví o boží lásce, opájejí se vševědoucností a všemohoucností boha, Ježíšem, který se obětoval na kříži za všechny lidi, co jich bylo a ještě bude, těm kteří vystavují na odiv, jak boha a Ježíše uctívají, vlastně uniká podstata. Kdyby opravdu byl bůh a stvořil člověka k obrazu svému a nadal ho svobodnou vůlí, chtěl by, abychom jej ustavičně uctívali? Chtěl by, abychom se ho báli? Chtěl by, abychom se chovali mravně a slušně jen pod hrozbou soudného dne? Myslím, že ne. Jestliže je bůh láska a radost, jaký by to mělo smysl? Kdyby bůh opravdu existoval, nejspíš by si přál, abychom se chovali mravně a laskavě ze své vůle. A chtěl by, abychom poznávali a sami přišli na to, jak to všechno je a jak to funguje, jakými zákony se to řídí – člověk, jeho mozek, svět, příroda, vesmír... A to přece děláme.

Za co jsem ale svému partnerovi v diskuzi vděčný, je to, že připomněl slova kohosi moudrého, že největším vítězstvím ďábla je přimět lidi, aby si mysleli, že neexistuje. Pokud je v tom vyjádření ďábel metaforou zla, pak je to veliká moudrost. Zlo je totiž v každém z nás, ale v každém je i dobro. Stačí si vybrat. Existuje tedy morálka bez boha? Zbytečná otázka. Spíš je namístě se ptát, zda my, lidé můžeme existovat bez morálky a dobra?

P. s. Ještě jsem zapomněl poděkovat svému partnerovi v diskuzi za to, že mi svými příspěvky poskytl materiál k této mé úvaze a že mě povzbudil k tomu, abych se nad těmito věcmi trochu zamyslel. Příjemné pro mě bylo, že jsme skutečně diskutovali a nesnažili se jeden druhého trumfovat, ale tříbili si vlastní představy a názory.

Autor: Jaroslav Kvapil | sobota 1.10.2016 1:19 | karma článku: 19.46 | přečteno: 433x

Další články blogera

Jaroslav Kvapil

Pravda o Červené Karkulce

Je hrozné, jak se dneska v zájmu genderové i jiné korektnosti upravují literární díla klasiků. A považte, že dokonce i pohádky. Ještěže na to upozornila jistá učitelka češtiny a dala tím směr našemu vědeckému bádání.

1.4.2023 v 12:48 | Karma článku: 17.40 | Přečteno: 633 | Diskuse

Jaroslav Kvapil

Ježíš na krumpáči

Smrt čeká na všechny, ale v zařízeních, kde tráví své dny lidé na sklonku života, se připomíná naléhavěji než jinde. Následující příběh začíná v roce 1996 v Domově důchodců v Radkově Lhotě, kde je právě hodně živo.

26.3.2023 v 15:34 | Karma článku: 21.29 | Přečteno: 444 | Diskuse

Jaroslav Kvapil

Marie Kudeříková, zatvrzelá až k obdivuhodné statečnosti, popravená právě před 80 lety

Není dobré zlehčovat oběť kohokoli, kdo bojoval proti zlu. To se nám vždycky vymstí. Je ovšem tragicky absurdní, že nemálo z lidí, kteří proti jednomu zlu bojovali, posloužili v konečném důsledku třeba nevědomky jinému zlu.

26.3.2023 v 13:56 | Karma článku: 25.54 | Přečteno: 689 | Diskuse

Jaroslav Kvapil

Rok, kdy umřel vynálezce ostnatého drátu

(Povídka) Stojím před zchátralým nárožním činžákem, z kterého jsem odstartoval do života. Až po delším vyzvánění na kdovíkolikátý zvonek otvírá vchodové dveře starší muž a kupodivu přistoupí na mé přání se po domě rozhlédnout.

21.3.2023 v 14:06 | Karma článku: 9.39 | Přečteno: 370 | Diskuse

Další články z rubriky Ostatní

Ladislav Jakl

Dělají z nás ženy! Nebo jen hlupáky?

Jsme všichni obětmi tajemného spikleneckého experimentu, kdy pomocí přísad do potravin globální vládci nadělají z chlapů zženštilé hermafrodity, neschopné plodit děti?

28.3.2024 v 18:55 | Karma článku: 30.31 | Přečteno: 617 | Diskuse

Milan Šupa

Čerpejme sílu ke vzestupu z prožití reality Ducha

Myslím, tedy jsem! Tato slova jsou lež! Jsou omylem! Kdo je akceptuje, sází na falešnou kartu a promrhává svůj život. Ztotožňování vlastní jsoucnosti s rozumem a myslí je tou největší tragédií, která nás může postihnout.

28.3.2024 v 16:13 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 53 | Diskuse

Jiří Herblich

Slovo, které radí člověku je Božské tím, že chápe princip Božství

Kdo najde slovo své jako Božské tím, že uvěří. Ten najde slovo společné jako svoje a bude to slovo Boha v člověku.

28.3.2024 v 6:28 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 25 | Diskuse

Yngvar Brenna

Jakou chcete budovat společnost aneb pryč s Velikonocemi

Skutečně je to něco, za co máte utrácet peníze i čas a úsilí, abyste ty dopady potírali, či alespoň pokoušeli, byť zcela marně, zmírnit? Přece jde o to, jakou chcete budovat společnost.

28.3.2024 v 1:56 | Karma článku: 15.67 | Přečteno: 303 |

Jan Andrle

Nový oblek

Jak slíbil, tak udělal. Sliby se mají plnit, že. A já to stihnu nejen do vánoc, ale dokonce do velikonoc. Tady to je, přátelé blogeřníci.

27.3.2024 v 22:17 | Karma článku: 19.80 | Přečteno: 532 | Diskuse
Počet článků 646 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 993

Neidentifikuji se s žádnými politickými, profesními, náboženskými, myšlenkovými či jinými směry a skupinami. Pokud se některý můj text nebo části textů shodují s názory takových směrů a skupin, je to buď náhodné, nebo způsobené prostupností myšlenek různě zaměřených lidí. Píšu si, co chci a co mám potřebu napsat. Naopak nepíšu ve jménu ani z pověření nikoho jiného. 

https://kvaj.blogspot.com

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...